Arbetsmiljöns tillstånd är kritiskt i Sverige

Sveriges motsvarighet till Arbetshälsoinstitutet lades ner. Samtidigt har arbetarskyddsinspektörerna blivit allt färre. Nu är oron stor för att antalet arbetsrelaterade dödsfall och olyckor ska skjuta i höjden.
09.09.2014 08:00
LÖNTAGAREN
Sten Gellerstedt påpekar att skyddsombuden behöver stöd av fackförbunden. Inom bland annat Fastighets ökar antalet skyddsombud trots att uppdraget är tungt.

– Vi är djupt oroade över arbetsmiljöns tillstånd i Sverige, säger den fackliga centralorganisationen LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson. Han är den i LO-ledningen som ansvarar för arbetsmiljöfrågor.

Enligt Torbjörn Johansson har man tvingats till nedskärningar inom alla områden, bland annat forskning, utbildning och inspektioner.

Arbetslivsinstitutet, som hade som uppgift att forska i arbetsmiljöfrågor, lades ner i början av år 2007. Nu finns endast universitetens arbetsmiljöforskning kvar, men den är inte systematisk och det finns ingen instans med överblick över helheten.

Enligt LO:s arbetsmiljöexpert Sten Gellerstedt är svenskarna numera väldigt beroende av arbetsmiljöforskningen i övriga Norden. Därför är han bekymrad över nedskärningarna vid Arbetshälsoinstitutet i Finland.

– Behåll ert institut! Ni har många bra forskare.

Utan forskning blir det svårt att förlänga arbetskarriärerna. Pensionsåldern i Sverige är 65, men inom LO-yrkena tvingas man i genomsnitt lämna arbetslivet vid 61.

– Skillnaderna blir allt större. Högre tjänstemän får bättre och bättre hälsa, men de som har de tyngsta jobben – ofta kvinnor med låg utbildning – får allt sämre hälsa. Det är ett nytt fenomen i Sverige. Tidigare har alla grupper fått bättre hälsa, säger Sten Gellerstedt.

Färre och kortare inspektioner

Också Arbetsmiljöverket, den övervakande myndigheten, har tvingats till stora nedskärningar. Bland annat har antalet inspektörer minskat från 360 stycken år 2006 till 230 i dag. Antalet arbetstagare per inspektör är i dag 17 000, vilket är långt ifrån Internationella arbetsorganisationen ILO:s rekommendation på 10 000 arbetstagare per inspektör.

– Det är nästan ett skämt. Det finns ingen möjlighet för inspektörerna att klara det här. Inspektionerna har blivit både färre och kortare, konstaterar Torbjörn Johansson.

Därför anmälde LO i vintras den svenska regeringen till FN-organet ILO.

Torbjörn Johansson påpekar att risken för konfrontation på arbetsplatserna ökar när inspektörerna endast har tid med de allvarligaste fallen. Det leder till att skyddsombuden allt oftare ser sig tvungna att utnyttja sin rätt till skyddsstopp, att avbryta den farliga verksamheten på arbetsplatsen.

– När inspektionerna blir färre, får våra skyddsombud får en enorm belastning. De sliter som djur, och det är tack vare dem som antalet olyckor och dödsfall inte har skjutit i höjden. Den dag de inte längre vill, då rasar korthuset, säger Torbjörn Johansson.

Klimatet hårdnar

Inom LO-förbunden finns omkring 66 000 skyddsombud, vilket är ungefär lika många som för tio år sedan. Ännu finns det alltså personer som vågar ta sig an det tunga uppdraget.

– Men om det bråkas för mycket eller om det finns en risk att man kan få sparken för att man är skyddsombud, då kommer folk inte att orka eller vilja lägre, påpekar Torbjörn Johansson.

Skyddsombuden har stärkt anställningsskydd, men ändå händer det att skyddsombud blir uppsagda för att de anses vara för noggranna i sitt uppdrag.

Enligt Torbjörn Johansson har klimatet på arbetsplatserna generellt sett hårdnat.

– Vi har fått väldigt mycket bråk om skyddsombuden, vilket vi inte hade tidigare. Det händer att arbetsgivarna hindrar skyddsombuden från att göra sitt jobb genom att undanhålla information eller vägra låta dem gå utbildning.

Dessutom lider utbildningens kvalitet när det blir svårare att få till exempel arbetsmiljöinspektörer och forskare att ställa upp som föreläsare.

– Glädjande är ändå att man inom Fastighets, som organiserar bland annat städare, har fått fler skyddsombud. Det visar att folk törs vara skyddsombud om de får stöd från förbundet, säger Sten Gellerstedt.

Fler olyckor

Ännu har antalet arbetsrelaterade olyckor inte skjutit i höjden, men de ökar en aning för fjärde året i rad.

– Det tror jag är ett tecken på att skyddsombuden inte längre orkar hålla emot. Samtidigt ökar också den psykiska ohälsan i arbetslivet. Allt fler arbetstagare säger att de är utmattade efter arbetsveckan, berättar Torbjörn Johansson.

Antalet dödsfall minskar enligt den officiella statistiken, men Torbjörn Johansson säger att statistiken friseras. Man räknar nämligen inte med de utlänningar som kommer till Sverige för att jobba.

– Enligt statistiken dog 33 svenskar i fjol, och det är en förbättring från året innan. Men det är också elva utlänningar som har dött – som inte finns med i statistiken.

Att en fjärdedel av dem som dör på jobbet är utlänningar betyder samtidigt att utlänningarna är kraftigt överrepresenterade när det gäller dödsfall.

– Det verkar som om utlänningarna får de farligaste jobben, påpekar Torbjörn Johansson.

”Det är riktigt illa”

De senaste åtta åren har de borgerliga partierna haft makten i Sverige, och enligt Torbjörn Johansson på LO är nedskärningarna inte bara ekonomiskt utan också politiskt motiverade. Parallellt med att bland annat arbetarskyddet får minskade resurser, gör regeringen stora skattesänkningar.

– Man måste ta pengarna någonstans ifrån om man ska kunna göra de rika rikare. Det är riktigt illa.

LO hoppas nu på ett regeringsskifte vid riksdagsvalet den 14 september. Allt det som de senaste åren har raseras borde stegvis byggas upp igen.

Till exempel har de tre fackliga centralorganisationerna och arbetsgivarsidan gemensamt föreslagit att staten skulle starta upp ett center för arbetsmiljökunskap.

– Parterna är överens om att det behövs ett center där man samlar data och kunskap. Det är viktigt att reda ut orsakerna bakom till exempel förslitningar. Nu ligger det här på företagshälsovården, men där ser man bara den egna arbetsplatsen och inte det stora sammanhanget, säger Torbjörn Johansson.

Trots att arbetsmarknadsparterna är ense, är den nuvarande regeringens inställning likgiltig.

– De svarar egentligen bara ”jaså”. Vi får inte ens ett riktigt svar, säger Torbjörn Johansson.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig