Arbetsmarknadens organisationer bör komma överens om sin inbördes arbetsfördelning

14.05.2009 14:52 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC-ordförande Lauri Lyly i Kiljavainstitutet. Foto: Tuulikki Holopainen

FFC:s ordförande Lauri Lyly orkar inte med fortsatt tjat

FFC:s nye ordförande Lauri Lyly föreslår att arbetsmarknadsorganisationerna ingår ett arbetsfördelningsavtal där de kommer överens om i vilket forum olika centrala frågor skall avtalas. Lyly anser att vi med en dylik arbetsfördelning skulle slippa den tjatiga diskussion om avtalens form, innehåll och nivå, som ständigt har föregått arbetsmarknadsrundorna.

- Trots att avtalsstrukturer och -platser blir allt mer mångfacetterade, försvinner inte behovet att gemensamt driva på frågor och målsättningar vid avtals- och trepartsbord. För arbetstagarna är det viktigt att vi lyckas med detta också framdeles, eftersom alla ärenden inte kan avgöras vid ett enda bord. Det här är en av fackföreningsrörelsens mest krävande utmaningar. De viktigaste frågorna är hur bindande samordning vi bygger och hur vi skall hjälpa de branscher där gemensamma överenskommelser inte för framåt, sade Lyly i sin ekonomisk- och arbetsmarknadspolitiska översikt inför FFC:s fullmäktige.

Lyly anser att den arbetsgrupp som dryftar arbetsmarknadsorganisationernas inbördes förhandlingsapparat och arbetsfred vore rätt forum för att bygga ett arbetsfördelningsavtal.

I översikten om den aktuella avtalspolitiska situationen förde Lyly fram behovet att inför höstens ordinarie förhandlingsomgång sätta sig ner, arbetsmarknadsorganisationerna tillsammans, för att bereda väg för förhandlingsrundan. Han anser att centralorganisationerna borde hjälpa förbundens förhandlare att lösa en del av de frågor som är gemensamma.

- Frågor som centralorganisationerna kunde förhandla om är t.ex. problemen i arbetslöshetsskyddet, företagsbuffertar för krissituationer och riktlinjer för löntagarnas köpkraft. Ett dylikt föravtal skulle ändå inte stjäla utrymme från avtalsarbetet förbunden emellan, preciserade Lyly.

- Det skulle röra sig om en ny avtalsverksamhet med syfte att öppna dörrar. Även om EK har förlorat den penna med vilken organisationen har mandat att underteckna avtal i vissa frågor är det skäl också för arbetsgivarna att utnyttja det skrivbläck som fortfarande finns kvar. Det här är en möjlighet. Om inga kollektivavtal ingås under höstens början måste vi kanske utnyttja avtalslöst tillstånd för att kunna bygga en tillräckligt bred gemensam front, en sådan som arbetsgivarsidan på riktigt lyssnar till, sade Lyly.

I sitt tal utmanade Lyly regeringen och företagen till ett kraftigare motcykliskt stimulansarbete och till gemensam kamp mot den grå ekonomin.

Löntagaren och arbetsplatsnivån är kärnan

FFC:s nye ordförande anser det viktigt att man vid olika förändringar i verksamhetsmiljön alltid noggrant analyserar hur förändringarna påverkar den vanlige löntagaren och hans närmaste.

- Vi har talat mycket om hur vårt land skall klara sig. Kanske det nu är dags att fokusera på detta slags, mera vardagliga frågor. Min tro är att fackföreningsrörelsens naturliga arbetsfält byggs kring svaren på dessa frågor, konstaterade Lyly.

FFC:s främsta uppgift är också framdeles att bereda ärenden och ingå avtal på trepartsbasis och förbereda, leda och koordinera sakframställningen inför förhandlingar. FFC är också en organisation som bygger ramarna för förhandlingar och stöder förbundssamarbetet och förbunden. Också i framtiden hör dehär till våra viktigaste uppgifter.

För att öka jämlikheten i förhandlingsverksamheten på det lokala planet kräver det definierad bredd på kollektivavtalen, starkare kompetens och rentav en granskning av sådant som arbetsfred och tolkningsföreträde.

- Viktiga frågor och arbetsfred bör också framdeles avgöras på samma plats. Ett fragmenterat och splittrat arbetsliv kräver att kollektivavtalens lägsta riktlöner, eller minimilöner höjs och ett avlöningssystem som främjar rättvisa och jämlikhet.

- Arbetstiderna borde också bättre än hittills beakta olika livssituationer och arbetstagarnas rätt att påverka sina arbetstider ökas. Vi måste utveckla arbetslivet och arbetets innehåll så att längre arbetskarriärer kan bli möjliga, sade Lyly.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig