Arbetsmarknadens centralorganisationerna lade fram gemensamt stimulanspaket

10.12.2008 21:52 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Tarja Cronberg, Matti Vanhanen, Jyrki Katainen och Stefan Wallin vid träffen med arbetsmarknadsorganisationerna den 16.9.2008. Foto: Statsrådets kansli

Arbetsmarknadsorganisationerna uppmanar regeringen att skyndsamt vidta effektiva och omfattande stimulansåtgärder. Organisationerna understryker att det främsta syftet bör vara att bekämpa arbetslösheten.

Arbetsgivarnas och löntagarnas gemensamma stimulanspaket innehåller förslag för att trygga företagsfinansieringen, förslag till byggnads-, trafik- och energiprojekt och en satsning på utbildning. Organisationerna lade fram sina tankar till regeringen tisdagen den 9 december.

Organisationerna föreslår en kännbar ökning av produktionen av hyresbostäder och av renoveringsbyggande. Också underhållet av landets främsta trafikleder, såsom vägar och järnväg kräver mera pengar. Beträffande energiinvesteringar är det särskilt den förnybara energiproduktionen som kräver ökade satsningar.

Organisationerna påminner också om den arbetskraftsbrist som, i takt med att befolkningen åldras, kommer att vara ett faktum, oberoende av den ekonomiska nedgången. Arbetskraftsbrist och å andra sidan kampen mot arbetslöshet kräver att utbildningsutbudet byggs ut både på ungdomsstadiet och inom vuxenutbildningen. Den arbetskraftspolitiska utbildningen bör förbättras och erbjudas också dem som är permitterade. Också stöden för vuxenutbildning kräver förbättring.

Löntagarorganisationerna överlämnade vid tisdagens träff också ett eget papper till statsministern, där de föreslog att en nationell strukturomvandlingsfond grundas. Genom fonden kunde man stöda orter som drabbas av strukturomvandlingen. Organisationerna efterlyser ökade statliga stöd för att lindra kommuner i ekonomiskt trångmål och för att trygga basservicen.

FFC, FTFC och Akava anser att staten bör avstå från schematiska personalnedskärningar i enlighet med statens produktivitetsprogram. Särskilt oroväckande är planerna att minska resurserna för arbetarskydd och arbetskraftstjänster, anser organisationerna.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig