Arbetslivsgruppen satt hela natten

13.11.2002 14:56 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Ville Juurikkala

Arbetsmarknadsledarnas sextett kom samman idag klockan 11 för att fortsätta att förhandla. Inpoförhandlingarna återupptogs i går på eftermiddagen efter en paus. Förhandlingsatmosfären betecknas nu som konstruktivare än tidigare. Sextetten är beredd att vid behov förhandla hela natten.

FFC:s styrelse sammanträder i morgon torsdag klockan 18.30 för att granska förhandlingsläget. Också de andra löntagarorganisationernas styrelser sammanträder på torsdag kväll.

Sextetten gav igår kväll den arbetsgrupp som dryftar arbetslivsfrågor en rad uppdrag, som gruppen bearbetade ända tills idag på morgonen. Nattens förhandlingar rörde sig närmast om kravet på effektivare övervakning av utländska arbetares arbetsvillkor och om bättre arbetsvillkor för de förtroendevalda.

Också den svåra frågan om bättre omställningsskydd för löntagarna diskuterades och den frågan återkommer gruppen till idag.

Arbetsgruppens förhandlingar har inte nu stampat på stället såsom förra veckoslutet. Framsteg har gjorts i såväl frågan om effektivare övervakning av utländska arbetares arbetsvillkor som om de förtroendevaldas ställning. Gruppen har emellertid inte gjort direkta genombrott eller nått några överenskommelser.

Köpkraften före idag

Sextetten har för avsikt att idag börja diskutera också löne- och köpkraftsfrågorna. Beträffande köpkraften är en av FFC:s viktigare målsättningar att man ska komma överens om spelreglerna för resultat- och vinstlöner.

Tidtabell

- FFC:s styrelse sammanträder torsdagen den 14.11. kl. 18.30

- FTFC:s styrelse sammanträder på torsdag kl. 18 och Akavas styrelse på torsdag kl. 18.30

- Förbunden önskar tre veckor för tillämpningsförhandlingar