Arbetsgivare använder den globala konkurrensen som ursäkt för att spela ut löntagarna mot varandra

08.09.2005 13:22 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Wanja Lundby-Wedin. Foto: LO

LO:s Lundby-Wedin och FFC:s Ihalainen:

Vi har i våra länder flera exempel på att arbetsgivare använder globaliseringen och EU:s inre marknad som ursäkt för att försvaga de fackliga organisationerna. Det är helt oacceptabelt, säger svenska LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin och finska FFC:s ordförande Lauri Ihalainen.

Ledningarna för LO och FFC har under ett möte i Stockholm diskuterat utvecklingen på arbetsmarknaden. LO redovisade det s.k. Vaxholmsfallet och FFC det s.k. Viking-Rosella-fallet. I både dessa fall har arbetsgivarna hävdat att nationella fackliga rättigheter strider mot internationell rätt. I Sverige har starka krafter dessutom ifrågasatt de sympatiåtgärder som svenska fackliga organisationer genomfört till stöd för de finska papperindustiarbetarna som under lång tid varit lockoutade av sina arbetsgivare.

Det är ansvarslöst och utmanande att använda den globala konkurrensen som ursäkt för att spela ut löntagarna mot varandra. Globaliseringen ställer tvärtom krav på ökat samarbete mellan parterna. Vi har ett gemensamt ansvar att bidra till att utvecklingen av arbetsmarknaden präglas av stabilitet och ekonomisk tillväxt. Det kan bara ske om löntagarnas grundläggande rätt att försvara sina villkor respekteras.

Se även:

Viking Line ber handelsdomstol i London tolka spelreglerna i det finländska arbetslivet (8.9.2005)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig