Arbete till unga på anständiga villkor

Unga i arbetslivet har samma rättigheter och skyldigheter som andra arbetstagare, påminner FFC, STTK, Akava och Fackliga Solidaritetscentralen i Finland SASK om på Dagen för anständigt arbete den 5 oktober.
05.10.2012 08:00
FFC, STTK, AKAVA OCH SASK
Nyhet Arbetsliv

Arbetslivet måste vara rättvist för att så många unga som möjligt ska vara intresserade av att bygga Finlands framtid genom arbete. I Finland är antalet personer som årligen går i pension ungefär 10 000 fler än antalet unga som träder in i arbetslivet. Befolkningen i arbetsför ålder minskar således och vi har inte råd att låta potentialen hos en enda person gå till spillo.

Speciellt företagarorganisationerna har då och då fört fram att unga kunde anställas till lägre lön. Det känns onödigt: Redan nu bestäms lönen vanligen utifrån erfarenhet, så de som träder in i arbetslivet eller har en läroavtalsplats lyfter inte samma lön som en erfaren yrkesman. Dessutom finns det i vårt land många alternativ för företag att anställa praktikanter till avsevärt sänkta lönekostnader. Den lön som betalas en praktikant är vanligen 10–20 procent lägre än minimilönen enligt kollektivavtalen.

– Det gör det möjligt att skaffa arbetserfarenhet och är därför en god sak för praktikanterna. Men vi vill inte att situationen i Finland ska bli likadan som i Sydeuropa, där det finns en så kallad 1 000 euros generation med inkomster som inte räcker till uppehället. Där är unga vuxna beroende av sina föräldrar ännu i 30 års ålder. Det är viktigt att ungdomarnas lön räcker till egen bostad och till att bilda familj. Det har konstaterats att sänkta löner inte ens ökar sysselsättningen bland unga, säger Ulla Hyvönen, som är rådgivare i ungdoms- och studentpolitiska frågor vid STTK.

Tatu Tuomela– De unga skulle framför allt gagnas av att man skulle ha samma spelregler och förmåner för visstidsanställda, deltidsanställda och inhyrda arbetstagare som för andra anställda: till exempel semestrar, företagshälsovård, sjukdagpenning och inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd, framhåller FFC:s ungdomssekreterare Tatu Tuomela.

Praktik med kvalitet

Organisationerna är också bekymrade över kvaliteten i arbetspraktiken och perioder med inlärning i arbetet. De är ofta det enda och rekommenderbara sättet för unga att bekanta sig med arbetet inom den egna branschen, men arbetsuppgifterna måste motsvara de ungas kunskaper. Många praktikanter får inte heller någon ersättning under praktiktiden, fastän de kanske utför till och med krävande arbetsuppgifter på egen hand.

– Ofta täpper företagen till bristen på arbetskraft med hjälp av praktikanter och ersätter en mer erfaren arbetstagares arbetsinsats med dessa. Det här är ett stort missförhållande och ett utnyttjande av de ungas arbetsvilja. När arbetsgivarna betalar lön och ser till att praktikanterna får tillräckligt med handledning ger det en signal om att praktikanternas arbetsinsats uppskattas, säger Akavas studerandeombudsman Elina Havu.

Organisationerna anser att arbetslivets spelregler – kunskap om rättigheter och skyldigheter – borde ingå redan i grundskolans studieplan. Den här kunskapen är särskilt viktig för studerande som snart utexamineras och går ut i arbetslivet. Studieplanerna på alla utbildningsnivåer måste utökas med fler studieperioder som ger kunskaper om arbetslivet.

Fackföreningsrörelsen stabiliserar samhället

Den bästa försäkringen i arbetslivet – också för unga och förutom kunskaper – är medlemskap i ett fackförbund. Internationellt sett har fackföreningsrörelsen en stabiliserande roll i samhället och bidrar till ett demokratiskt beslutsfattande.

– I länder där fackföreningsrörelsen dvs. arbetstagarnas egen intressebevakning är svag finns det vanligen problem även i arbetslagstiftningen och när det gäller arbetstagarnas rättigheter på arbetsplatserna, säger SASKs kommunikationschef Aleksi Vienonen.

Den internationella dagen för anständigt arbete firas 7 oktober. I Finland tjuvstartar man i år och firar dagen redan fredagen 5 oktober. Globalt sett är målet att påminna om arbetstagarnas grundläggande rättigheter som fastställts i internationella avtal och om rätten till facklig organisation.

Mer information:

• FFC: Ungdomssekreterare Tatu Tuomela, tfn 040 534 0577
  • Akava: Studerandeombudsman Elina Havu, tfn 050 341 4894
  • STTK: Rådgivare i ungdoms- och studentpolitiska frågor Ulla Hyvönen, tfn  044 7777 089
  • SASK: Tf. kommunikationschef Aleksi Vienonen, tfn 0207 6998 28

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig