Apoteksrobotar har en marknad

Kuopioföretaget Newicon riktade in sig på läkemedelsautomation och började tillverka apoteksrobotar. Nu framställer företaget robotar också för sjukhusapotek och testar elektroniska läkemedelsskåp för sjukhusavdelningar.
18.02.2014 07:00
LÖNTAGAREN
Marknadsdirektör Jori-Matti Savolainen säger att marknaden för apoteksrobotar är rätt bra i Finland, men svindlande i Ryssland.

Newicon planerade sin första apoteksrobot för apoteket i Pielavesi år 2008. Innan dess hade företaget jobbat med automation för industrin och enstaka förpacknings- och testrobotar.

– Nu har vi redan levererat tiotals apoteksrobotar till apotek i Finland och det första sjukhusapoteket har levererats till Joensuu. Som bäst testas elektroniska läkemedelsskåp för avdelningarna. I Finland är marknaden för dem rätt bra, i vårt östra grannland är den svindlande, säger marknadsdirektör Jori-Matti Savolainen.

Automationsmontör Veli-Matti Pirinen jobbar som bäst med en apoteksrobot som ska till Moskva. Robotarna förmonteras och testas på Newicon för att därefter packas och transporteras till det beställande apoteket där de monteras upp på nytt. Sedan kontrollerar montörerna att allt fungerar, sätter i gång roboten tillsammans med apotekspersonalen och handleder personalen i hur roboten ska användas.

– Och man kan alltid kontakta oss om det blir problem, säger Jori-Matti Savolainen och påpekar att servicen är en viktig del av helheten.

Pålitliga robotar

Då läkemedelsförpackningarna anländer till apoteket häller man dem på linjen där roboten avläser deras innehåll och lagrar informationen i minnet. Sedan lägger en annan robot läkemedelsförpackningarna på sina platser i lagerhyllan. När ett läkemedel behövs kommer roboten ihåg var förpackningen ligger. Roboten minns också läkemedlens utgångsdatum och ser till att viktiga receptläkemedel inte tar slut.

– Robotarna gör knappt några fel alls. I det avseendet är de ofta pålitligare än vi människor. I synnerhet på sjukhus är det viktigt att patienten får rätt läkemedel i rätt doser, eftersom en betydande del av felbehandlingarna är medicineringsfel. Också avdelningarnas läkemedelsskåp registrerar uppgifterna om vem som tagit vilka läkemedel och till vem, berättar Jori-Matti Savolainen.

I huvudsak från östra Finland

Newicons trumfkort är enligt Jori-Matti Savolainen snabbheten; lagringstätheten är större än hos konkurrenterna och robotarna är pålitliga. För vissa spelar det en roll att produkterna är finländska. Dessutom lämpar sig apoteksrobotarna för många slags utrymmen.

– Vi använder japanska industrirobotar som har konstaterats vara pålitliga. Men nästan allt övrigt är inhemskt. Våra underleverantörer i östra Finland svetsar och målar apoteksrobotarnas element. Vi köper också i någon mån planering och mindre programmeringsbitar av underleverantörer. Programvarans betydelse i robotapoteken har ändå vuxit så vi har också börjat göra programmeringen själva.

Jori-Matti Savolainen prisar Newicons innovativa arbetsteam.

– Vår produktutveckling är inte precis billig. En spelfirma behöver bara trycka på datorns delete-tangent efter en misslyckad produktutveckling. Vi har däremot en stor hög skrot kvar som det har varit dyrt att öva med. Vi har fått stöd från Tekes (utvecklingscentralen för teknologi och innovationer) för att delta i mässor inom hälso- och sjukvårdsbranschen, men jag saknar ett bättre stöd för produktutveckling och innovation.

Aino Pietarinen (översättning Viola Eksten)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig