Antalet uppsägningar hölls på en hög nivå

Minst 11 907 arbetstagare fick sparken i Finland i fjol. Det är fem procent färre än året innan.
12.01.2016 09:48
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv
Microsoft Mobile sa upp 2 300 arbetstagare i Finland i fjol. Företaget lade bland annat ner enheten i Salo.

För femte året i rad blev fler än 10 000 personer uppsagda i Finland. Det visar den statistik över uppsägningar som Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC sammanställer. Statistiken grundar sig på börsmeddelanden och andra offentliga källor. I statistiken ingår inte kommunernas uppsägningar.

Den arbetsgivare som år 2015 sa upp klart flest anställda var Microsoft Mobile, som bland annat lade ner sin enhet i Salo och gav sparken åt sammanlagt 2 300 arbetstagare i Finland. Näst flest uppsägningar gjorde Tieto, där 435 personer blev tvungna att gå.

Med Microsoft Mobile och Tieto i spetsen sa arbetsgivarna inom informations- och kommunikationsbranschen sammanlagt upp nästan 3 800 personer, en ökning med 32 procent jämfört med år 2014. Också inom industrin steg antalet uppsägningar. Industriarbetsgivarna gav sparken åt nästan 3 700 arbetstagare, vilket är 15 procent mer än året innan.

Inom handeln sjönk däremot antalet uppsägningar. I fjol blev 871 arbetstagare uppsagda, när antalet år 2014 var 2 228.

Sammanlagt omfattades nästan 114 000 finländska arbetstagare av samarbetsförhandlingar i fjol, vilket är en liten ökning jämfört med året innan.

Nedskärningar i utbildningen gör det svårare att få nytt jobb

FFC:s utbildningschef Mikko Koskinen kritiserar regeringens beslut att göra stora nedskärningar i utbildningen samtidigt som antalet uppsägningar är på en så här hög nivå.

– Det bästa sättet för en uppsagd arbetstagare att hitta ett nytt jobb är att utveckla sitt kunnande. Det borde bli lättare att självmant studera samtidigt som man lyfter arbetslöshetsersättning, säger Mikko Koskinen.

Han är speciellt bekymrad över regeringens planer på att omvandla vuxenutbildningsstödets grunddel till ett lån från år 2017.

– Nedskärningen av grunddelen gör det i praktiken omöjligt för löntagare med små och medelstora inkomster att studera med vuxenutbildningsstöd, och på det sättet förbereda sig på att byta yrke och bransch. Det här minskar arbetskraftens strukturella rörlighet, trots att det är en ökad rörlighet vi skulle behöva i den pågående strukturomvandlingen i näringslivet.

Se hela statistiken över uppsägningar och samarbetsförhandlingar (på finska).

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig