Allt svårare att påverka det egna arbetet

Inom arbetstagaryrkena har möjligheterna att påverka det egna arbetet försämrats avsevärt de två senaste åren. Samtidigt upplever arbetstagarna att arbetsplatsen känns tryggare än tidigare och oron över hälsorisker i arbetet har minskat tydligt.
05.06.2016 10:24 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

FFC:s Måttstock på ett gott arbete, som mäter kvaliteten på arbetslivet, visar att mer än var fjärde arbetstagare är missnöjd med sina möjligheter att påverka hur det egna arbetet är organiserat. För två år sedan upplevde var tionde medlem inom FFC-förbunden att de inte hade tillräckliga påverkningsmöjligheter.

– Att lyssna på arbetstagaren är det verkliga produktivitetslyftet som Finland behöver. När påverkningsmöjligheterna saknas ökar sjukfrånvaron och samtidigt minskar också produktiviteten, påpekar FFC:s utvecklingschef Juha Antila.

Sambandet mellan kvaliteten på arbetslivet och sjukfrånvaron syns tydligt i FFC:s Måttstock på ett gott arbete.

I goda och medelmåttiga arbeten har över hälften av arbetstagarna klarat sig utan en enda dags sjukskrivning under det senaste året, medan andelen i rätt dåliga och dåliga arbeten var 36 procent.

– Kvaliteten på arbetslivet förbättras uttryckligen av att man har möjlighet att påverka sina arbetstider, innehållet i arbetet samt sina arbetssätt och -metoder. Kvalitetspoängen i Måttstocken på ett gott arbete är högre än genomsnittet också då när arbetstagaren kan vara sjukledig genom egen anmälan.

Kvaliteten på arbetslivet förbättrades en aning

Helhetsbilden av arbetslivet har förbättrats en aning under de senaste två åren. Måttstocken räknade ut att den genomsnittliga kvaliteten på arbetslivet var 68 poäng av hundra, när genomsnittet för två år sedan var 66 poäng.

– Det vanligaste problemet verkar fortfarande vara att det ständigt är bråttom och att arbetsgivaren prioriterar effektivitet framom allt annat. Inom det här delområdet står det fortfarande alarmerande dåligt till, trots att poängen har stigit en aning på två år, berättar FFC:s Antila.

Måttstocken på ett gott arbete, som följs upp med två års mellanrum, är en del av FFC:s arbetslivsbarometer. För barometern intervjuades 1 200 medlemmar inom FFC-förbunden under våren.

Frågan om hur ett gott arbetsliv ser ut kommer också att dryftas på FFC:s kongress i Tammerfors på tisdag. Då hålls seminariet Hyvä työ digiajassa, som är den första delen i en diskussionsserie som granskar framtidens arbetsliv, Mahdollisuuksien aika.

FFC:s 19:e kongress hålls den 6–8 juni i Tammerforshuset. I den tre dagar långa kongressen, som inleds i morgon, drar 259 representanter för FFC:s medlemsförbund upp riktlinjerna hur verksamheten inom Finlands största löntatarcentralorganisation ska se ut de närmaste åren. Kongressen väljer också en ny ordförande för FFC. Statsmaktens hälsning framförs av republikens president Sauli Niinistö vid öppningsceremonin på måndag.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig