Ahmavaara: De inkomstpolitiska och de lokala förhandlingarna kompletterar varandra

20.05.2001 15:08 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

- De inkomstpolitiska och lokala förhandlingarna varken utesluter varandra eller utgör varandras motsats, de kompletterar varandra och behövs båda två. På samma sätt behövs ett samarbete mellan de centrala arbetsmarknadsorganisationerna på riksnivå och ett lokalt samarbete på företagsnivå, konstaterade FFC-direktören Pekka Ahmavaara i Lahtis den 15 maj.

Enligt Ahmavaara bygger vår nationalekonomi på den stabilitet och förutsebarhet, den anda och det samarbete som råder i avtalssamhället som de starka centralorganisationerna skapar i samarbete med landets regering på trepartsbasis och genom inkomstpolitiken. Som ett komplement behövs också samarbete på det lokala planet. Genom att förhandla lokalt kan man tillämpa allmänna ramar, beakta företagets särdrag och anpassa sig bättre till den miljö där företaget verkar. På så sätt förenas stabilitet och flexibilitet.

- I synnerhet under konjunktursvackan var lokala förhandlingar ofta en svordom för arbetstagarna då förhandlingarna användes för att skära ned förmånerna, t.o.m. så att man olagligt underskred nivån i arbetskollektivavtalen. Då lokala förhandlingar byggt på öppen information, ömsesidigt förtroende och likvärdiga parter har erfarenheterna varit positiva, sade Ahmavaara och konstaterade att förutsättningarna blir bättre då konjunkturen vänder uppåt.

Enligt Ahmavaara har de lokala förhandlingarna utvecklats speciellt i fråga om arbetstidsfrågor. Men det är möjligt att utveckla förhandlingarna också vad gäller lönesystem och lönebidlning, dock utan att miniminivån i arbetskollektivavtalen underskrids. FFC har försökt få arbetsgivarorganisationerna att ingå avtal om en ökad användning av personalfonder samt spelregler för hur vinst- och resultatarvoden används.

- Hittills har vi jobbat förgäves. På ideologisk grund har arbetsgivarorganisationerna vägrat att avtala om en fråga som i praktiken skulle vara till stor nytta för företagen. Den här frågan kommer säkert upp då vi igen slår oss ned och förhandlar om arbetskollektivavtalen, underströk Ahmavaara.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig