s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK on mukana Helsinki Priden …

Helsinki Pride -kulkueen osallistujia Senaatintorilla heinäkuussa 2023. Kuva: Sandra Moilanen / Helsinki Pride -yhteisö.

SAK on mukana Helsinki Priden tapahtumissa koko viikon

SAK järjestää yhdessä muiden palkansaajien keskusjärjestöjen Akavan ja STTK:n kanssa useita tapahtumia maanantaina alkaneella Helsinki Pride -viikolla.

Helsinki Pride on Suomen suurin ihmisoikeus- ja kulttuuritapahtuma. Pride-kuukautta on juhlittu koko kesäkuun ajan ja sen huipentaa 24.–30.6.2024 vietettävä Helsinki Pride -viikko.

Suomen suurin palkansaajajärjestö SAK on osallistunut Helsinki Prideen vuodesta 2009 lähtien ja vuodesta 2020 se on ollut myös tapahtuman virallinen kumppani. Yhdenvertaisuus on yksi SAK:n keskeisistä arvoista.

Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon on SAK:n mukaan toteuduttava niin työelämässä, yhteiskunnassa kuin ammattiyhdistysliikkeessäkin.

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen.

– Vaikka Suomessa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asema on parempi kuin monessa muussa maassa, syrjintää esiintyy valitettavasti edelleen meilläkin. Työelämä ei ole sen suhteen mikään poikkeus. Helsinki Pride -tapahtuman kumppanina haluamme kertoa, että ay-liike tukee vahvasti sateenkaari-ihmisten oikeuksia myös työpaikoilla, SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen toteaa.

Helsinki Priden teemana on tänä vuonna Rauha ja toivo.

Helsinki Pride -viikon tapahtumia

Tiistai: SAK:n, Akavan ja STTK:n keskustelutapahtuma

SAK:n, Akavan ja STTK:n keskustelutilaisuus ”Sateenkaari-ihmisten ääni kuuluviin työpaikoilla” järjestetään tiistaina 25.6. kello 10–12 Hobo-hotellin Venue-tilassa (Kluuvikatu 4, 2. krs). Hobo toimii myös Helsinki Pride -housena. Tilaisuutta ei striimata.

Tilaisuuden ohjelma ja ilmoittautumislinkki

Torstai: Kesäduunari-info Nuorten Pridessa

Kesäduunari-info on mukana Nuorten Pridessa. Kesäduunarineuvoja vastaa erityisesti työelämän yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa koskeviin kysymyksiin Jodelissa torstaina 27.6 klo 9–16.

Lisätiedot Jodel-tapahtumasta

Lauantai: Helsinki Pride -kulkue ja -puistojuhla

Helsinki Priden perinteinen kulkue lähtee liikkeelle lauantaina 29.6. kello 12 Senaatintorilta, jossa ohjelma alkaa kello 11. SAK:n, Akavan, STTK:n ja ammattiliittojen kulkuepaikka on rekan numero 8 (Mustin & Mirrin rekka) takana. Kokoonnumme Aleksanterin patsaan tuomiokirkon puoleisella reunalla kello 11 alkaen.

Kulkue suuntaa kohti Kaivopuistoa, jossa puistojuhla alkaa kello 13. SAK:n pääkaupunkiseudun paikallisjärjestöllä on puistojuhlassa telttapaikka.

Lisätietoja kulkueesta, sen reitistä ja puistojuhlasta

Tervetuloa mukaan Helsinki Prideen!

SAK on Helsinki Priden virallinen kumppani.