Aikuisten osaaminen ja ammatillinen koulutus kuntoon
Aikuisten osaamista tukevat palvelut on saatava kuntoon ja ammatillisen koulutuksen laatu ja rahoitus on turvattava.
TÄLLÄ SIVULLA
Aikuisten osaamista tukevat palvelut laitettava kuntoon
Aikuisten ja työssäkäyvien ongelmana on edelleen koulutuksen kasaantuminen jo valmiiksi koulutetuille. Tämän purkamiseksi tulee kehittää matalan kynnyksen palveluita sekä ottaa paremmin huomioon koulutuksessa aliedustettujen ryhmien tarpeet.
Miten tavoitteeseen päästään?
- Vähän koulutettujen aikuisten osaamistasoa nostetaan. Otetaan käyttöön nykyistä tehokkaammat osaamisen tunnistamisen palvelut ja uraohjauksen avulla tehdyt sujuvat siirtymiset työelämän ja koulutuksen välillä. Lisäksi toteutetaan aikuisten perustaitotakuu, jonka avulla voidaan taata kaikille työntekijöille luku- ja kirjoitustaito sekä perustaidot matematiikassa ja ICT-taidoissa.
- Lisätään ammatti- ja erikoisammattitutkintojen rahoitusta.
- Tehostetaan muunto– ja täydennyskoulutuksen sekä uraohjauksen palveluita.
Miksi tavoite on tärkeä?
Työssäkäyvät ovat jatkuvan oppimisen kokonaisuudessa se ryhmä, joka herkimmin jää ilman tukea ja ohjausta. Erityisesti tämä koskee työntekijäammatteja, joissa mahdollisuudet kehittää omaa osaamista jäävät usein toimihenkilöitä heikoimmiksi. TE-hallinnon, oppilaitosten ja työpaikkojen yhteistyötä tiivistämällä osaamisen puutteet voidaan tunnistaa ja korjata.
Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen rahoituksen tulee olla tasapainossa ammatillisten perustutkintojen kanssa, jotta aikuisten ammatillinen koulutus on vetovoimaista ja sitä on riittävästi tarjolla. Vaikka ammatti- ja erikoisammattitutkintojen rahoitusta on viime vuosina lisätty, jää se edelleen jälkeen ammatillisten perustutkintojen rahoituksesta. Tätä on korjattava, jotta ammatillisen koulutuksen tarjonta ei painotu liikaa perustutkintoihin ja työikäisen väestön osaamistarpeita pystytään palvelemaan riittävästi.
Työn ja opiskelun yhdistämisen tulee olla kannustavaa ja opiskelun työuran aikana joustavaa ja helppoa. Tätä varten tarvitaan matalan kynnyksen osaamispalveluita, kuten tutkintoa lyhyempiä kokonaisuuksia muunto- ja täydennyskoulutuksen tarpeisiin. Uraohjauksen tulee olla kaikkien saatavilla.
Ammatillisen koulutuksen laatu ja rahoitus turvataan
Ammatillisen koulutuksen rahoitus sekä riittävä opetuksen ja ohjauksen määrä on turvattava.
Miten tavoitteeseen päästään?
- Ammatillisen koulutuksen rahoituksen kokonaistasoa nostetaan pysyvästi.
- Ammatillisissa oppilaitoksissa tarjotaan riittävästi opetusta ja ohjausta.
- Työpaikkojen ja oppilaitosten yhteistyötä tiivistetään.
Miksi tavoite on tärkeä?
Ammatilliseen koulutukseen tarvitaan pysyvä rahoitustason nosto, jotta ammatillinen koulutus on laadukasta ja pystyy vastaamaan sille asetettuihin tehtäviin, kuten oppivelvollisuuden laajentumiseen (maksuton toinen aste) ja jatkuvan oppimisen uudistuksen tavoitteeseen aikuisväestön osaamisen ylläpitämisestä.
Opetuksen riittämätön määrä ja vajaat koulupäivät ovat suorassa suhteessa ammatillisen koulutuksen maineeseen, vetovoimaan ja opintojen läpäisyyn. Ilman riittävää opetusta ja ohjausta opintojen keskeyttämisen riski kasvaa ja ammattitaito jää puutteelliseksi. Riittävä määrä opetusta, ohjausta ja tukea on edellytys sille, että väestön koulutus- ja osaamistasoa voidaan nostaa kaikilla koulutusasteilla, kaventaa oppimiseroja ja lisätä koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä lasten ja nuorten hyvinvointia.
Ammatillisten oppilaitosten ja työpaikkojen välinen yhteistyö on kehittynyt viime vuosina hyvään suuntaan. Edelleen on kuitenkin parannettavaa muun muassa opiskelijoiden ohjauksessa, vastuiden selkeyttämisessä ja opintojen suunnittelussa.
Työpaikasta laadukas oppimisympäristö
Työpaikat ovat ammatillisessa koulutuksessa keskeinen oppimis- ja opetusympäristö. Merkittävä osa koulutuksesta tapahtuu työpaikoilla työssä oppien. Riittävä määrä laadukkaita, turvallisia ja suoritettavaan tutkintoon soveltuvia työssäoppimispaikkoja on edellytys sille, että osaavaa työvoimaa on riittävästi saatavilla myös tulevaisuudessa.
Miten tavoite saavutetaan?
- Työpaikkaohjaajien asemaa vahvistetaan työpaikoilla. Heillä täytyy olla resurssit antaa laadukasta ohjausta.
- Kehitetään joustavia tapoja yhdistää oppisopimuskoulutus ja koulutussopimus.
- Oppisopimuskoulutuksen houkuttelevuutta lisätään nuorten keskuudessa.
- Otetaan käyttöön koko työyhteisön osaamista kehittäviä käytäntöjä.
Miksi tavoite on tärkeä?
Opettaja ja työpaikkaohjaaja huolehtivat yhdessä siitä, että opiskelijan opinnot etenevät ja hän saavuttaa hyvän ammattitaidon. Jotta ohjaus on laadukasta, työpaikkaohjaajilla on oltava riittävä koulutus tehtäväänsä, korvauskäytäntöjen on oltava selkeitä ja ohjaukseen on varattava riittävästi työaikaa. Henkilöstön on myös tiedettävä, jos työpaikalle on tulossa tai jos työpaikalla on työssä oppijoita, ja miten heidän ohjauksensa on järjestetty.
Oppisopimuskoulutuksen käyneet työllistyvät hyvin. Etenkin nuoret käyttävät sitä kuitenkin edelleen varsin vähän. Esimerkiksi koulutussopimuksen ja oppisopimuksen erityyppiset yhdistelmät ovat olleet toimivia. Tällöin opiskelija suorittaa ensin osan tutkinnosta oppilaitoksessa ja perinteisesti työssä oppien eli koulutussopimuksella. Kun osaaminen on karttunut riittävästi, suorittaa opiskelija tutkinnon loppuun oppisopimuksella, josta maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Työllistyminen oppisopimustyöpaikkaan on yleensä takuuvarma.
Osaamisen kehittäminen ja jatkuva oppiminen on välttämätöntä työelämän murroksessa. Erityisen tärkeää on kehittää uusia toimintatapoja ja tukea, joilla voidaan edistää työpaikoilla tapahtuvaa oppimista. Työllisyysrahaston selvityshenkilöiden ehdottama työyhteisöetuus on hyvä lähtökohta jatkovalmistelulle. Ehdotettu uusi etuus mahdollistaisi oppimisen suoraan työssä ja sen avulla voitaisiin tavoitella ryhmiä, joita perinteinen muodollinen koulutus ei tavoita.
Nuorten hyvinvointia ja jaksamista on parannettava
Koronan vaikutukset lasten ja nuorten hyvinvointiin ovat huolestuttavat. Ennakoivilla ja oikea-aikaisilla toimilla voidaan ehkäistä hyvinvointivajeen ja syrjäytymisen pitkäaikaisvaikutuksia.
Voimme esimerkiksi
- turvata lasten ja nuorten hyvinvointipalveluiden rahoituksen kouluissa ja kunnissa (oppilas- ja opiskelijahuollon palvelut, nuorisotoimi, perhepalvelut)
- jatkaa lasten ja nuorten harrastustakuuta
- jatkaa nuorisotakuun toimia; nuorisotakuun mukaiset palvelut on turvattava työ-, opiskelu- ja harjoittelupaikkojen osoittamiseksi kaikille alle 30-vuotiaille nuorille
- jatkaa nuorten monialaisen tuen ja ohjauksen palvelua Ohjaamo-toimintamallin mukaisesti.