Hoppa till innehållet
s a k·fi Om FFC FFC:s organisation

FFC:s organisation

Det är representantskapet, alltså fackförbundens medlemmar, som utövar den högsta beslutande makten i Finlands största centralorganisation för löntagare.

Fyra medlemmar i FFC:s representantskap håller olika Vägande skäl-skyltar i sina händer.

FFC:s högsta beslutande organ är representantskapet, som väljs vart fjärde år. Representantskapet sammanträder två gånger per år. Det består för tillfället av 105 ordinarie medlemmar, av vilka tre fungerar som ordförande: en ordförande och två vice ordförande.

Representantskapet utser FFC:s ordförande och styrelsens ordinarie medlemmar, personliga suppleanter och högst 15 allmänna suppleanter. För perioden 2024–2028 har Jarkko Eloranta valts till FFC:s ordförande.

Representantskapet väljer också revisorer och deras suppleanter.

För FFC:s verksamhet ansvarar styrelsen som utgörs av medlemsförbunden. Utöver ordförande består styrelsen av 18 ordinarie medlemmar. Inom sig utser styrelsen arbetsutskottet. Styrelsen slår också fast sammansättningen för FFC:s ledningsgrupp samt de interna uppgifts- och ansvarsområdena.

Förbundens och FFC:s gemensamma expertarbete samt expertarbetet på förbundsnivå är organiserat genom expertgrupper och projektarbetsgrupper.

Utöver centralkontoret i Hagnäs i Helsingfors har FFC sex regionkontor: Helsingfors, Kouvola, Åbo, Tammerfors, Kuopio och Uleåborg. För regionverksamheten ansvarar FFC:s region- och organisationsexperter. FFC har därtill ett ombud på Åland.

En livsmedelsarbetare, en elektriker och en byggnadsmålare i en gruppbild.

Bekanta dig med fackförbunden inom FFC

FFC har inga personmedlemmar, utan våra medlemmar är 18 fackförbund. De här förbunden har sammanlagt mer än 800 000 medlemmar. Bland medlemmarna finns till exempel barnskötare, kabinpersonal, busschaufförer, servitörer, väktare, byggnadsarbetare, processoperatörer inom pappersindustrin, elmontörer, och dansare.