Hoppa till innehållet
s a k·fi Om FFC Detta är FFC

Detta är FFC

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC representerar 18 fackförbund och deras mer än 800 000 medlemmar. FFC har inga personmedlemmar, utan våra medlemmar är fackförbunden som förhandlar om kollektivavtal.

FFC gör samhällelig intressebevakning för att påverka ställningen och möjligheterna i arbetet och samhället för de människor som är i arbetslivet nu eller i framtiden. Vår vision är världens bästa arbetsliv, där både arbetstagarna och företagen har möjlighet att blomstra.

Historia

FFC bildades som en del av den internationella arbetarrörelsen i början av 1900-talet. FFC:s föregångare Landsorganisationen i Finland grundades i Tammerfors den 15–17 april 1907. Landsorganisationen i Finland efterträddes av Finlands Fackföreningars Centralförbund FFC som grundades 1930 och Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC som grundades 1969. FFC är den äldsta och största fackliga centralorganisationen i Finland.

En livsmedelsarbetare, en elektriker och en byggnadsmålare i en gruppbild.

Bekanta dig med fackförbunden inom FFC

FFC har inga personmedlemmar, utan våra medlemmar är 18 fackförbund. De här förbunden har sammanlagt mer än 800 000 medlemmar. Bland medlemmarna finns till exempel barnskötare, kabinpersonal, busschaufförer, servitörer, väktare, byggnadsarbetare, processoperatörer inom pappersindustrin, elmontörer, och dansare.

Aktuellt inom FFC