Hoppa till innehållet
s a k·fi Mål Utveckling av utbildningen och…

Bristerna i yrkesutbildningen och vuxnas kompetens måste åtgärdas

Tjänsterna som stöder vuxnas kompetens måste förbättras. Inom yrkesutbildningen måste kvaliteten på utbildningen och finansieringen tryggas.

PÅ DEN HÄR SIDAN

Tjänsterna som stöder vuxnas kompetens måste förbättras

Ett problem med utbildningen för vuxna och förvärvsarbetande är fortfarande att de som redan är utbildade som får utbilda sig ytterligare. För att lösa det här missförhållandet bör man utveckla tjänster med låg tröskel samt bättre beakta behoven hos grupper som är underrepresenterade i utbildningen.

Hur kan vi uppnå målet?

  • Kunskapsnivån hos lågutbildade vuxna måste höjas. Vi bör införa tjänster som på ett effektivare sätt identifierar kompetens och med hjälp av karriärvägledning möjliggör en smidig övergång mellan arbetsliv och utbildning. Dessutom ska en baskunskapsgaranti för vuxna införas, så att vi kan se till att alla arbetstagare har tillräckliga läs- och skrivkunskaper samt grundläggande färdigheter i matematik och IT-kunskaper.
  • Finansieringen av yrkes- och specialyrkesexamina ska utökas.
  • Tjänsterna inom examensinriktad fortbildning och påbyggnadsutbildning samt karriärvägledning ska effektiveras.

Varför är målet viktigt?

Inom helheten för kontinuerligt lärande är det personer i arbetslivet som är den grupp som mest troligt blir utan stöd och handledning. Speciellt gäller det här i arbetstagaryrken, där möjligheterna att utveckla det egna kunnandet ofta är sämre än i tjänstemannayrken. Brister i kompetensen kan identifieras och åtgärdas genom att intensifiera samarbetet mellan arbets- och näringsförvaltningen, läroanstalterna och arbetsplatserna.

För att yrkesutbildningen för vuxna ska vara attraktiv och utbildningsutbudet tillräckligt måste finansieringen av yrkes- och specialyrkesexamina vara i balans med finansieringen av yrkesinriktade grundexamina. Även om finansieringen av yrkes- och specialyrkesexamina har ökat under de senaste åren, så släpar den fortfarande efter jämfört med finansieringen av yrkesinriktade grundexamina. Det här måste åtgärdas för att utbudet inom yrkesutbildningen inte ska vara alltför inriktat på grundexamina och för att den arbetsföra befolkningens kompetensbehov ska kunna tillgodoses i tillräcklig utsträckning.

Det ska vara sporrande att kombinera jobb och studier, och det ska vara flexibelt och enkelt att studera under tiden i arbetslivet. Därför behövs kompetenstjänster med låg tröskel, såsom helheter som är kortare än en examen för den examensinriktade fortbildningens och påbyggnadsutbildningens behov. Alla ska ha tillgång till karriärvägledning.

FFC:s övriga kunskapsrelaterade mål