Konsumentförbundet uppmanar: Följ med hur euron påverkar prisen
Eurovalutan tas i bruk i början av år 2002. Då ändras konsumenternas vardag rejält. I början kan det vara svårt att skapa sig en uppfattning om det verkliga priset då produkterna prissätts i euro.
Finlands Konsumentförbund har tillsatt en eurouppföljningsgrupp för att övervaka att konsumenterna inte tvingas betala för mycket för produkterna inför övergången till euro. Eurouppföljning kan man göra i ensam eller i grupp. Konsumentförbundet råder oss att börja följa med produkter och service som vi vanligen nyttjar; då är det lätt att se förändringar.
Inför övergången till euro kan producenter och köpmän lockas att höja prisen. Därför ska man speciellt noga följa med t.ex. priset på bussbiljetter och bankernas serviceavgifter, förpackningsstorlekarna och produkter med s.k. 99-pris. Det är lätt hänt att de här prisen avrundas uppåt och att förpackningarna blir större.
Eurouppföljningsgruppen följer bl.a. med prisutvecklingen på varor och service, parallellmärkningen i euro och mark samt avgifterna för offentlig service. Att rekommendera är att man följer med prisen t.ex. varannan månad under en tre års period.
Närmare information om eurouppföljningen och om en eventuell eurouppföljningsgrupp på din hemort får du genom att kontakta Konsumentförbundet: Maija Nykänen, tfn (09) 4542 2132, e-post: maija.nykanen@kuluttajaliitto.fi eller Tero Leino, tfn (09) 4542 2133, e-post: tero.leino@kuluttajaliitto.fi.