Hoppa till innehållet
s a k·fi Mål Företagens ansvar

En högre ambitionsnivå för företagsansvar

Vid offentlig upphandling måste man ta större hänsyn till miljöfrågor samt sociala och arbetsrättsliga aspekter. Finland måste få en ambitiös lag om företagsansvar och underleverantörskedjorna måste begränsas.

PÅ DEN HÄR SIDAN

Lagstiftningen om offentlig upphandling måste förbättras så man kan garantera att anställningsvillkoren följs

Den offentliga upphandlingen utgör en betydande del av Finlands och hela Europas bruttonationalprodukt.

Hur kan vi uppnå målet?

  • Lagen om offentlig upphandling ska ta större hänsyn till kvalitet samt miljömässiga, sociala och arbetsrättsliga aspekter vid offentlig upphandling. 
  • I lagen måste man skriva in att såväl staten som kommunerna är förpliktade att ta med ett specialvillkor i upphandlingsavtalen om att bestämmelserna i finländsk lag och finländska kollektivavtal ska följas.
  • Konkurrens- och konsumentmyndigheten ska ges status som tillsynsmyndighet också i fråga om att övervaka att de samhälleliga, särskilt de sociala och arbetsrättsliga, målen för offentlig upphandling uppnås.
  • Underleverantörernas anmälningsskyldighet i lagen måste utvidgas för att beställarna ska ha bättre möjligheter att övervaka att leverantörerna uppfyller avtalsvillkoren.
  • EU:s direktiv om offentlig upphandling ska reformeras. I direktiven saknas effektiva metoder för att ingripa i brott mot arbetsrätten. Regeringen måste aktivt påpeka för kommissionen, rådet och parlamentet att direktiven behöver reformeras.
  • Gränsen för den upphandlande enhetens in-house-försäljning utåt måste höjas till tio procent.

Varför är målet viktigt?

Den offentliga upphandlingen utgör en betydande del av hela Europas, och också Finlands, bruttonationalprodukt. Det är viktigt att all offentlig upphandling stärker hållbarheten och att man anlitar företag som uppfyller sina samhälleliga förpliktelser. Den grå ekonomin måste bekämpas och staten och kommunerna måste vara exemplariskt ansvarsfulla i sin egen projektverksamhet.

Principen om att utveckla arbetslivet och trygga skäliga anställningsvillkor är fortfarande inte tillräckligt tydligt inskriven i lagen och det framgår inte heller tillräckligt tydligt hur principen ska följas. Även om det är välkommet att de upphandlande enheterna och anbudsgivarna vidtar frivilliga åtgärder, så räcker det inte. I upphandlingskontrakten måste man tydligt skriva in särskilda villkor om att den sociala klausulen ska följas. Särskilt i kommunerna blir upphandlingarnas samhälleliga mål, såsom att anställningsvillkoren ska följas, lidande på grund av resursbrist.

För närvarande kan upphandlande enheter utan konkurrensutsättning upphandla varor, byggnadsentreprenader eller tjänster från en anknuten enhet endast om högst fem procent eller 500 000 euro av den anknutna enhetens affärsverksamhet riktas till någon annan än den upphandlande enhet som är ägare till den anknutna enheten i fråga. Lagen är inte i linje med EU-direktivet, som skulle tillåta anknutna enheter att sälja ut upp till 20 procent. Den nuvarande bestämmelsen försvårar ett meningsfullt samarbete mellan offentliga samfund.

FFC:s övriga mål för företagsansvar