s a k·fi Liitot ja sopimukset Miksi liittyä ammattiliittoon?…

Miksi liittyä ammattiliittoon?

Ammattiliitto pitää puoliasi työelämässä. Liitosta saat apua myös työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa.

Viisi syytä liittyä ammattiliittoon

Ammattiliitto neuvottelee puolestasi palkoista ja muista työehdoista. Oman alan työehtosopimuksessa sovitaan, mitä työstä kuuluu maksaa. Työehtosopimuksessa sovitaan myös työajoista, sairausajan palkasta, ylityökorvauksista ja vuorotyölisistä sekä lomista.

Ammattiliittoon järjestäytyneet työntekijät valitsevat keskuudestaan luottamusmiehen, joka neuvottelee, sopii, sovittelee ja välittää tietoa työntekijöiden ja työnantajan välillä. Luottamusmies toimii työntekijöiden edustajana, jos työntekijöiden ja työnantajan kesken syntyy erimielisyyksiä.

Kun liityt ammattiliittoon, voit liittyä myös työttömyyskassaan. Jos jäät työttömäksi, kassa maksaa sinulle ansioihisi suhteutettua päivärahaa.

Ammattiliitto tarjoaa monenlaista apua työelämän haasteisiin aina oikeusavusta kieli- ja tietotekniikan kursseihin. Lisätietoja saat liittosi verkkosivuilta ja jäsenlehdestä.

Ammattiliitot tarjoavat myös monia muita etuja jäsenilleen. Liitoilla on edullisia lomapaikkoja, ja niiltä voit saada tukea lomailuun sekä jäsenalennuksia matkailupalveluista. Monissa liitoissa alennuksia saa myös esimerkiksi vakuutuksista. Lisää tietoa jäseneduista saat liittosi verkkosivuilta.

Rastahiuksinen nuorisotyöntekijä seisoo ja katsoo oikealle ylöspäin.

Etsi oma ammattiliittosi

Ammattiliitto auttaa, kun tarvitset tukea työelämässä. Liitot.fi-palvelussa voit hakea sopivaa ammattiliittoa toimialan mukaan tai työpaikkasi nimellä. Löydä oma ammattiliittosi ja liity jo tänään!

Miksi ammattiliitto?

Ammattiliitto valvoo etuasi työelämässä. Se neuvottelee puolestasi muun muassa palkoista ja työehdoista. Se myös ajaa työntekijöiden etua, kun lakeja säädetään. Liittojen ansiosta Suomessa on oikeus muun muassa lomiin, ylityökorvauksiin ja viiden päivän työviikkoon.

Työsuhteen ehdot määritellään tarkemmin työnantajia ja työntekijöitä edustavien liittojen neuvottelemissa työehtosopimuksissa. Ne takaavat sinulle lain määrittelemää vähimmäistasoa paremmat työehdot.

Maailma muuttuu ja työn on muututtava sen mukana. Mitä useampi työntekijä kuuluu ammattiliittoon, sitä paremmat mahdollisuudet ammattiliitolla on ajaa oman alansa työntekijöiden etua ja oikeuksia sekä ratkoa alan ajankohtaisia haasteita.

Ammattiliitosta saat kattavasti apua ja neuvoja työhösi liittyvissä kysymyksissä. Ammattiliiton juristit antavat tarvittaessa oikeudellista neuvontaa ja he voivat setviä riita-asioita työnantajasi kanssa jopa oikeudessa.

Työpaikoilla tukenasi toimii puolestaan vastuutehtäväänsä koulutettu luottamusmies. Hän valvoo, että työnantaja noudattaa työehtosopimusta. Hänen puoleensa kannattaa kääntyä työssä kohtaamissasi ongelmatilanteissa.

Ammattiliitot tarjoavat osaamista ja ammattitaitoa kehittävää koulutusta. Lisäksi ne järjestävät erilaisia tapahtumia. Jäsenenä pääset myös nauttimaan erilaisista liittojen tarjoamista eduista ja alennuksista.

Kun liityt ammattiliittoon, voit samalla liittyä alasi työttömyyskassaan. Jos jäät työttömäksi, työttömyyskassa voi maksaa sinulle työttömyyspäivärahaa. Tämä on yleensä parempi kuin Kelan maksama peruspäiväraha.

Elintarviketyöntekijä, sähköasentaja ja rakennusmaalari ryhmäkuvassa.

Tutustu SAK:n ammattiliittoihin

SAK:lla ei ole henkilöjäseniä, vaan jäseniämme ovat 18 ammattiliittoa. Näissä liitoissa on yhteensä yli 800 000 jäsentä. He ovat muun muassa lastenhoitajia, matkustamohenkilöstöä, linja-autonkuljettajia, tarjoilijoita, vartijoita, rakennustyöntekijöitä, paperiteollisuuden prosessinhoitajia, sähköasentajia ja tanssijoita.

Työelämän pelisäännöt -logo, jossa kirjaimet TYPE monivärisellä taustalla.
Piirroskuvassa työntekijä on nostamassa raskaita kiekkoja ja työnohjaaja opastaa häntä oikeassa tekniikassa.