Blogikirjoitukset

Aikuiskoulutustuen tilalle ei tule mitään, vaikka hallitus muuta väittää

Puolivartalokuva hymyilevästä Mikko Heinikoskesta.

"Nyt myönnettävällä 10 miljoonalla hallitus yrittää pestä kätensä vahingollisesta päätöksestä romuttaa aikuiskoulutusta ja pelata aikaa seuraavien eduskuntavaalien yli."

Mikko Heinikoski, Koulutus- ja työllisyysasioiden päällikkö

Orpon-Purran hallitus lakkautti aikuiskoulutustuen elokuun alussa. SAK ja moni muu taho pyrki vaikuttamaan viimeiseen asti, että edes osa toimivasta tukijärjestelmästä säilytettäisiin, mutta hallituksella ei ollut minkäänlaista halua edes keskustella asiasta.

Nyt hallitus esittelee kolmen ministerin voimin suurena saavutuksena 10 miljoonan pakettia, joka korvaa aikuiskoulutustuen. Kyseessä on puhdas savuverho, jolla ei ole mitään tekemistä aikuiskoulutustuen kanssa. Aikuiskoulutukselta amputointiin jalka ja lääkkeeksi tarjotaan laastaria ja tämäkin liimataan eri potilaalle.

Kyseessä on kokeilu, jossa rahoitusta ohjataan työnantajille ja koulutuksen järjestäjille, ei työntekijöille. Toki työntekijöille luvataan, että he saavat palkkaa harjoittelujen aikana, mutta tämän toteutus ja valvonta on vielä täysin hämärän peitossa. Kyseessä on henkilöstökoulutuksen tukeminen, jossa työnantaja päättää kohdentamisesta.

Tuki kohdennetaan hyvin kapeasti sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatusalojen työvoimapula-aloille, ja niissäkin vain tiettyihin ammattiryhmiin. Tuki ei riitä lähellekään kattamaan näiden alojen osaamisen kehittämisen tarvetta. Täysin huomiotta jätetään muut alat.

Asian valmistelu on ollut ala-arvoista.

Asian valmistelu on ollut ala-arvoista. Julkisen puolen työntekijäliitot ovat olleet mukana epämääräisessä työryhmässä, jossa ei ole voinut vaikuttaa tuen kehittämiseen. Muut eivät ole saaneet minkäänlaista tietoa siitä, mitä on tulossa.

Esityksen mukaan tukea hallinnoi ja jakaa Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpa. Aiemmin Jotpan kautta ei ole kohdennettu rahoitusta työnantajille ja tästä ei ole käyty keskustelua. Tälläkin hetkellä Jotpan sivuilla lukee, että Jotpa ei korvaa yksittäisille henkilöille ja työpaikoille koulutuksesta aiheutuvia kustannuksia. On epäselvää, onko edes lain mukaista ohjata kyseistä rahoitusta Jotpan kautta. Ilmeisesti mitään muita vaihtoehtoja ei edes pohdittu tukea hallinnoimaan.

SAK on esittänyt jo yli vuoden ajan, että aikuiskoulutustukea pitää kehittää aiemman lainsäädännön kautta. Säästöjä olisi saatu kohdentamalla tukea paremmin esimerkiksi työvoimapula-aloille ja painottamalla työn ohessa tapahtuvaa opiskelua. Kestävä rahoituspohja on työntekijöiltä ja työnantajilta kerättävät kollektiiviset maksut työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Nyt tuki rahoitetaan valtion budjetista. Työllisyysrahasto olisi ylivoimaisesti luontevin ja kustannustehokkain taho hallinnoimaan tukea.

Nyt myönnettävällä 10 miljoonalla hallitus yrittää pestä kätensä vahingollisesta päätöksestä romuttaa aikuiskoulutusta ja pelata aikaa seuraavien eduskuntavaalien yli. Suomi tarvitsee jatkuvaa oppimista työllisyyden ja tuottavuuden kasvuun. Nyt tehty esitys antaa laihat eväät näille tavoitteille ja jättää useimmat toimialat ilman tukea.