Zimbabwessa satoja opposition aktiiveja pidätetty ja piesty

25.03.2003 13:14
SAK

Zimbabwessa demokraattisen opposition järjestö MDC, jossa ay-liike toimii keskeisenä voimana, järjesti viime viikolla kahden päivän yleislakon. Poliisi ja hallitsevan Zanu-PF-puolueen nuorisojärjestön aktiivit vastasivat protestiin laajalla pidätys- ja pieksemisoperaatiolla. Amnesty Internationalin mukaan noin 500 ihmistä pidätettiin.

Väkivaltaiset hyökkäykset opposition kannattajia vastaan jatkuivat useita päiviä tiistain ja keskiviikon lakon jälkeen. Sadat ihmiset loukkaantuivat niin pahasti, että joutuivat hakeutumaan hoitoon. Edes naisia ja lapsia ei säästetty väkivallalta.

Lakko oli presidentti Mugaben mielivaltaiseen hallintoon, nälkään ja 200 prosentin inflaatioon kyllästyneiden työläisten ja yrittäjien yhteinen vastalause. Avustusjärjestöjen mukaan seitsemän miljoonaa ihmistä - puolet koko väestöstä - tarvitsee elintarvikeapua.

Internetissä Zimbabwen kriisin kehityksestä raportoi päivittäin zimbabwelainen The Daily News -lehti.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut
.