Zimbabwessa kymmeniä tuhansia työpaikkansa menettäneitä maatyöläisiä uhkaa nälänhätä

18.09.2002 11:15

Zimbabwessa valkoisten viljelijöiden pakottaminen tiloiltaan on johtamassa työpaikkansa menettäneiden 150 000 maatyöläisen nälkäkatastrofiin, kansalaisjärjestö Zimbabwe Community Development Trust hälyttää. Tieto perustuu elokuussa 3 200:lla valkoisten omistamalla tilalla tehtyyn tutkimukseen. Isännättömiksi ja työttömiksi jääneillä maatyöläisillä ja heidän perheillään on ruokaa vain muutamaksi viikoksi. Zimbabwessa on yhteensä 350 000 maatyöläistä. Kullakin on keskimäärin neljä elätettävää.

Valkoisten karkottaminen tiloillaan on keskeyttänyt lähes kaiken kaupallisen maatalouden harjoittamisen. Mielivaltaisesti toimivan presidentti Robert Mugaben hallinto on jakanut Mugaben kannattajille pienen osan valkoisilta viedyistä tiloista.

Nälänhädän uhkaa kärjistää poliittisen myllerryksen lisäksi kuivuus. Seuraavina kuukausina miljoonien zimbabwelaisten kohtalo riippuu ratkaisevasti siitä, miten kansainvälistä hätäapua onnistutaan jakamaan tarvitseville.