Zimbabwen poliisi pidätti viisi ay-johtajaa

10.12.2002 15:38

Zimbabwen poliisi pidätti eilen iltapäivällä ammatillisen keskusjärjestön ZCTU:n pääsihteerin Wellington Chibhebhen ja neljä muuta ay-liikkeen johtohenkilöä. Pidätetyt päästettiin vapaaksi illalla. Pidätykset olivat uusin vaihe pitkässä sarjassa ay-aktiivien, -johtajien ja -järjestöjen vainoamista, jossa viranomaiset käyttävät myös väkivaltaa.

Zimbabwen johto syyttää 200 000 jäsenen ZCTU:ta toimimisesta keskeisen oppositiovoiman MDC:n ulokkeeksi. Ay-keskus on torjunut syytöksen ja korostaa keskittyvänsä palkansaajien etujen puolustamiseen.

Tänään usean uskonnollisen yhteisön ja kansalaisjärjestön verkosto NCA on järjestänyt Zimbabwessa protesteja maan katastrofaalista taloudellista ja sosiaalista tilannetta vastaan. ZCTU on tukenut tapahtumien järjestämistä. Protesteihin ei ole sisällytetty mielenosoitusmarsseja, koska poliisin väkivaltaisen puuttumisen riski on niin suuri.

Zimbabwen kriisi johtuu ennen muuta maan pitkäaikaisen presidentin Robert Mugaben hallinnon mielivaltaisista ja epädemokraattisista toimintatavoista.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut