s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Yritysten irtisanomiskierre ed…

Yritysten irtisanomiskierre edesvastuuton (16.3.1999)

– Yritysten toteuttama uusi irtisanomiskierre on edesvastuuton ja se herättää palkansaajissa suurta levottomuutta. Työntekijöitä irtisanovissa yrityksistä monet ovat tehneet ennätystuloksia. Nyt kuitenkin amerikkalaisen mallin mukaan sijoittajaintressi on asetettu työntekijöiden työsuhdeturvan edelle ja varsinaisille tuloksentekijöille osoitetaan ovea. Tällainen edesvastuuton käyttäytyminen on tuomittavaa. Palkansaajaliikkeellä on nyt perusteltu oikeus voimakkaaseen arvosteluun myös siksi, että työmarkkinoilla on sovittu maltillisia palkkasopimuksia juuri työllisyyden parantamisedellytysten varmistamiseksi, toteaa SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen.

Ihalaisen mukaan räikeitä ja harkitsemattomia irtisanomispäätöksiä on tehty niin teollisuudessa kuin palvelualoillakin. Elintarviketeollisuus osoitti irtisanomiskierteen suunnan ja muut tulevat perässä. Tästä viimeisin esimerkki on Pohjolan johdon päätös kymmenkertaistaa osinkoja ja samaan aikaan irtisanoa 250 työntekijää.

– Runsaskätinen osinkopolitiikka yhdistettynä johdon optiosaalistukseen kertovat vääristyneestä arvoista ja siitä, miten piittaamattomia työnantajat ovat oikeudenmukaisuudesta työmarkkinoilla. Tällaiseen toimintalinjaan syyllistyneet yritysjohtajat eivät perusta toimintaansa eettisesti kestävälle pohjalle. Olisikin perusteltua, että elinkeinoelämän järjestöt – sen sijaan että ne keskittyvät palkansaajien työtaisteluoikeuden rajoittamistoimiin – kävisivät omassa keskuudessaan keskustelut yritysetiikan pelisäännöistä, sanoi Ihalainen.

SAK pitääkin Ihalaisen mukaan viimeaikaistenkin irtisanomispäätösten seurauksena välttämättömänä työntekijöiden irtisanomissuojan parantamista. Seuraavassa hallitusohjelmassa onkin sovittava palkansaajien irtisanomisturvan parantamisesta. Myös osinkojen nykyistä ankarampi verottaminen on esille tulleiden esimerkkien valossa välttämätöntä.