s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Yrityksille suhdannepuskureita…

Yrityksille suhdannepuskureita henkilöstön kehittämiseen

SAK:n edunvalvontaosaston johtaja Lauri Lyly

SAK:n johtaja Lauri Lyly esittää vaihtoehdon lomautuksille ja irtisanomisille

SAK:n johtaja Lauri Lyly haluaa, että yritykset varaisivat rahaa taseisiinsa taloudellisesti hyvinä aikoina, jotta varoja voitaisiin vaikeina aikoina käyttää henkilöstön kouluttautumiseen ja kehittämiseen irtisanomisten ja lomautusten sijaan. Hänen ajatuksensa on siis perustaa yrityksiin eräänlaisia suhdannepuskureita.

– Viime vuosina, hyvinä aikoina yleensä kaikki jaettavissa oleva yrityksistä on jaettu omistajille. Yritysten taloudellisen aseman vahvistumista on hyvin vähän käytetty henkilöstön hyväksi, kun ajat heikkenevät. Näin on käynyt nykyisenkin taantuman aikana, koska lomautukset ja irtisanomiset alkoivat heti yritysten tilauskannan vähentyessä, Lyly paheksui Metallityöväen liiton Itsenäisyyspäivän aaton juhlassa Turussa.

Lylyn mukaan jo tälläkin hetkellä on ollut mahdollista siirtää yritysten voittovaroja taseeseen korvamerkittynä henkilöstön kehittämiseen taloudellisesti heikkoja aikoja ajatellen, mutta sitä ei ole tapahtunut.

– Toinen mahdollisuus olisi laajentaa elinkeinoverolain toimintavarausta koskemaan kaikkia yrityksiä ja nostaa varauksen suuruutta. Nykyisin laissa tarkoitettu palkkasummaan sidottu toimintavaraus on koskenut vain pieniä yrityksiä, Lyly sanoo.

Hänen mielestään yrityskohtainen koulutukseen ja kehittämiseen käytettävä puskuri olisi luonteva työkalu silloin, kun yrityksissä käydään yt-neuvotteluja ja henkilöstösuunnittelua tuotannon vaihteluiden takia tai niitä ennakoiden. Lylyn mukaan useimmissa suhdannevaihteluissa lomautukset ja irtisanomiset voitaisiin tällä tavalla välttää kokonaan.

– Pääministeri, työmarkkinakeskusjärjestöt ja ammattiliitot ovat vedonneet nykyisessä taloustaantumassa yritysjohtajiin työvoiman työssä pitämiseksi. Nämä vetoomukset näyttävät kuitenkin kaikuneen lähes kuuroille korville. Näyttääkin siltä, että yrityksiä on lainsäädännöllä velvoitettava sitomaan varoja henkilöstön kehittämiseen, jos asia ei vapaaehtoisesti hoidu, Lyly toteaa.