Yrittäjäriskiä ei saa siirtää työntekijöille ja veronmaksajille

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola tyrmää Suomen Yrittäjien ehdotuksen maksaa nuorille työehtosopimusta huonompaa palkkaa.
25.08.2012 11:00
SAK
Matti Huutola

– Paikallisesti sovittava työehtosopimusta huonompi palkka ei toisi uusia työpaikkoja, vaan vääristäisi yritysten välistä kilpailua, Huutola korostaa.

SAK:n näkemyksen mukaan työstä tulee saada korvaus, joka riittää normaaliin, säälliseen elämiseen. Työehtosopimusten alimmat palkat ovat tasolla, jota pienemmillä tuloilla säällinen elämä ei ole nuorille mahdollista. Huutola uskoo, että palkka-ale-ehdotuksen lähtökohtana on pikemminkin yrittäjäriskien vähentäminen kuin aito tarkoitus työllistää nuoria.

Oppisopimuksella palkatun nuoren nettokulut yritykselle ovat keskimäärin 1000 euroa kuukaudessa.

– Yritys, joka ei kykene 1000 euron riskiin työntekijänsä osalta, lienee muutenkin kannattamaton. Heikosti menestyviä yrityksiä ei tule pelastaa veronmaksajien kukkarosta eikä myöskään alipalkatulla työvoimalla.

Työntekijöiden ja veronmaksajien kukkarolle mentäisiin myös nopeuttamalla yritystoiminnassa epäonnistuneiden henkilöiden velkojen anteeksiantamista, kuten ministeri Häkämies on ehdottanut.

Epäonnistunut yritystoiminta jättää usein jälkeensä maksamattomia eläke- ja sosiaaliturvamaksuja sekä palkka- ja muita työsuhdesaatavia.

– Valitettavan usein samat yrittäjät ajautuvat ongelmiin myös aloitettuaan uuden yritystoiminnan. Se, että on halua yrittää, ei voi olla velkojen anteeksiannon perusta, Huutola näpäyttää.

– Nähdäkseni liiketoiminnassa epäonnistuneiden velkasaneerausohjelma on armollinen jo nyt.

Huutolan mukaan ehdotukset oikeudesta maksaa työehtosopimusta alempia palkkoja ovat jatkoa työnantajien pitkään jatkuneelle politiikalle, jossa osa työvoiman palkkaukseen liittyvää riskiä pyritään siirtämään työntekijöiden itsensä kannettavaksi.

Matti Huutola puhui lauantaina SAK:n Keski-Uudenmaan paikallisjärjestön tilaisuudessa Keravalla.

Lisätietoja:
SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola, puh. 050 2781