s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Yli sata hakemusta Humakin kan…

Yli sata hakemusta Humakin kansalaistoiminnan ja nuorisotyön aikuiskoulutukseen

Humakin Nurmijärven yksikkö sijaitsee samoissa tiloissa kuin Kiljavan opisto.

Hakuaika Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) Nurmijärven yksikön aikuiskoulutukseen päättyi vappuaattona. Hakemusten määrä ylitti kaikki odotukset. Yli sata ihmistä jätti hakupaperinsa määräaikaan mennessä.

– Tämä on erittäin myönteistä ja rohkaisevaa, arvioi Nurmijärven yksikön lehtori Pauli Kurikka.

– On tosi mukava huomata, että niin moni ihminen on valmis ryhtymään reilun kahden vuoden rankkaan opiskeluun työn ohessa saadakseen tutkinnon, jolla on kysyntää järjestömaailmassa ja etenkin ammattiyhdistysliikkeessä.

Alkuvaiheessa voidaan ottaa sisään vain 20 opiskelijaa. Humakin Nurmijärven yksikössä onkin käynnissä vakava pohdinta sen suhteen, mitä vaihtoehtoja voidaan tarjota niille pyrkijöille, jotka eivät pääse ensimmäiseen ryhmään mukaan. Yksi selkeä vaihtoehto ovat avoimen ammattikorkeakoulun opinnot, joita aiotaan järjestää yhteistyössä Kiljavan opiston kanssa. Avoimen ammattikorkeakoulun opintokokonaisuudet lasketaan suoraan osaksi tutkintoa, jos opiskelija päätyy myöhemmin sitä suorittamaan.

Myös Kiljavan opiston tammikuussa alkavalla viiden kuukauden kurssilla on mahdollisuus kehittää opiskeluvalmiuksia ja suorittaa avoimen amk:n opintoja.

Hakijat ay-aktiiveja

Valtaosa hakijoista on ammattiyhdistysliikkeen aktiivisia toimijoita: luottamusmiehiä, pääluottamusmiehiä, toimitsijoita, ammattiosastojen puheenjohtajia ja muita vastuuhenkilöitä. KTV:läisiä hakijoita on eniten (23), sitten PAMin jäseniä (13). Myös muista kansalaisjärjestöistä tuli hakemuksia.

Naishakijoita on enemmän kuin miehiä. Ikäjakauma on tasainen; noin kaksi kolmasosaa hakijoista on alle 40-vuotiaita.

Kaksivaiheinen valinta

Hakijoiden karsinta tapahtuu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa valittiin 47 valintakokeeseen kutsuttavaa hakijaa. Karsintakriteereinä käytettiin hakijoiden kokemusta vaativista järjestötehtävistä sekä heidän osoittamaansa kykyä opiskella ja kehittää itseään työn ohessa. Valintakokeessa hakijoiden opiskeluvalmiuksia testataan tarkemmin. Tavoitteena on löytää joukosta ne opiskelijat, jotka todella pystyvät suorittamaan tutkinnon suunnitellussa ajassa ja hyödyntämään tutkintoa sen jälkeen.

– Monien hakijoiden selkeä heikkous on kielitaito. Humakin tutkinto on virallinen korkeakoulututkinto, johon sisältyy kielitaitovaatimuksia sekä toisessa kotimaisessa että yhdessä vieraassa kielessä. Jos kielen opiskelu pitää aloittaa vähäisistä tiedoista, riittävä kielitaito on vaikea saavuttaa kahden ja puolen vuoden aikana, kertoo lehtori Pauli Kurikka.

Valinnassa otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon myös monimuotoisuus sekä sukupuolen että ammattitaustan mukaan. Vaikka on tärkeää, että opiskeluryhmä on riittävän yhtenäinen tavoitteidensa ja opiskeluvalmiuksiensa suhteen, kokemusten monipuolisuus tuo rikkautta opiskeluun.

Hanna Laitinen

Humakin Nurmijärven koulutusyksikkö