s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Yli sadan työehtosopimuksen yl…

Yli sadan työehtosopimuksen yleissitovuus vahvistettu

Työtuomioistuimessa muutamia valituksia

Lähes sata työehtosopimusta on vahvistettu yleissitoviksi.

Työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunta on kesäkuun alkuun mennessä pitämissään kymmenessä kokouksessa vahvistanut kaikkiaan 106 työehtosopimuksen yleissitovuuden. Kaikkiaan 18 sopimuksen kohdalla lautakunta on katsonut niiden jäävän vaille yleissitovuutta.

Ainakin viidestä päätöksestä on valitettu. Niistä kahdessa tapauksessa valitus koskee yleissitoviksi katsottuja sopimuksia.

Yleissitoviksi vahvistetut työehtosopimukset

Lautakunta vahvisti toukokuun kahdessa kokouksessaan yleissitoviksi seuraavat kuusitoista työehtosopimusta:

– Talotekniikka-alan sähköasennustoimiala (Sähköalojen ammattiliitto)
– Talotekniikka-alan LVI-toimiala (Rakennusliitto)
– Talotekniikka-alan toimihenkilöt (Toimihenkilöunioni)
– Kemianteollisuus ry:n, Kumiteollisuusyhdistys ry:n ja Sähköalojen ammattiliitto ry:n välinen sähköalantyöntekijöiden työehtosopimus (Sähköalojen ammattiliitto)
– Turkistarhausalan rehukeskukset (Puu- ja erityisalojen liitto)
– Proteesitehtaat (Palvelualojen ammattiliitto PAM)
– Teatterialan työehtosopimus (Teatteri- ja Mediatyöntekijät)
– Näyttelijöiden teatterityöehtosopimus (Suomen Näyttelijäliitto)
– Ravintolamuusikot (Suomen Muusikkojen liitto)
– Turveteollisuus (Puu- ja erityisalojen liitto)
– Sopimus turveteollisuuden työehtosopimuksen soveltamisesta Koneyrittäjien liitto ry:n jäsenyrityksissä (Puu- ja erityisalojen liitto)
– Pahvin- ja Paperinjalostajain Yhdistys ry:n ja Paperiliitto ry:n välinen työehtosopimus
– Pahvin ja paperinjalostusalan toimihenkilöt (Toimihenkilöunioni)
– Auto- ja konekauppa (Auto- ja Konealan Unioni AKU)
– Autoalan tekniset toimihenkilöt (Toimihenkilöunioni)

Seuraavien kuuden sopimuksen kohdalla lautakunta katsoi toukokuun kokouksissaan, että sopimukset eivät ole laissa tarkoitetulla tavalla edustavia ja ovat siten vailla yleissitovuutta:

– Turkistarhausalan tarhatöitä koskeva työehtosopimus (Puu- ja erityisalojen liitto)
– Vakinaisten teatterimuusikkojen työehtosopimus (Suomen Muusikkojen liitto)
– Tilapäisten teatterimuusikkojen työehtosopimus (Suomen Muusikkojen liitto)
– Suomen Muusikkojen liitto ry:n ja Palvelulaitosten työnantajayhdistys ry:n välinen muusikoita koskeva työehtosopimus (Suomen Muusikkojen liitto)
– Tiskijukat (Suomen Muusikkojen liitto)
– Katsastus- ja tarkastusala (AKAVA-JS, Pardia)

Kaikkiaan arvioitavia valtakunnallisia työehtosopimuksia on vajaa 300. Ensimmäiset päätöksensä 19.4.2001 asetettu vahvistamislautakunta teki viime vuoden syyskuussa. Lautakunnan on lain mukaan tehtävä päätökset kaikkien valtakunnallisten sopimusten yleissitovuudesta 18 kuukauden kuluessa laskettuna siitä, kun se asetettiin eli 19.10.2002 mennessä.

PAM valittanut kahdesta päätöksestä

PAM on valittanut työtuomioistuimeen lautakunnan elokuvateattereiden sopimusta ja hiihtokeskustyöntekijöitä koskevista kielteisistä päätöksistä ja Peruspalvelujen neuvottelujärjestö KTN energiayhteisöjen sopimusta koskevasta kielteisestä päätöksestä. Korjuumestariammattikuntayhdistys puolestaan on valittanut metsäalan ja metsäkonealan sopimuksia koskevista myönteisistä päätöksistä, joissa sopimukset oli katsottu yleissitoviksi.

Kaikki yleissitovat työehtosopimukset ja lautakunnan päätökset on julkaistu Valtion säädöstietopankki FINLEXissä osoitteessa www.finlex.fi/normit (valitse kohta Työehtosopimusratkaisut otsikon Ministeriöt alta).

Jorma Rusanen, SAK:n vastaava lakimies
jorma.rusanen@sak.fi