Yli puoli miljoonaa australialaista protestoi työlakien kurjistamisesitystä

16.11.2005 10:00
SAK
Australian ay-keskusjärjestön ACTU:n kampanjamateriaalia

Australiassa ay-liike taistelee tiukasti maan työlakien huonontamista vastaan. Tiistaina ay-järjestöjen ympäri maata organisoimiin mielenosoituksiin osallistui yli puoli miljoonaa palkansaajaa ja heidän tukijoitaan. Osanottajat eri kaupungeissa olivat yhteydessä toisiinsa sateliittivälitteisen tv-lähetyksen ja jättikankaiden välityksellä.

Jos pääministeri John Howardin oikeistohallituksen lakiesitykset toteutuvat, palkansaajien ja ay-liikkeen asema heikkenee jyrkästi. Alle sadan työntekijän yrityksissä suoja mielivaltaisia erottamisia vastaan lopetetaan ja irtisanomiskorvausten vähimmäismääräyksiä heikennetään. Uudistus pyrkii syrjäyttämään kollektiiviset työehtosopimukset yksittäisten työntekijöiden tekemillä sopimuksilla.

Howardin hallitus aikoo lisätä työnantajien oikeuksia määrätä työhön viikonloppuina, juhlapyhinä ja päivätuntien ulkopuolella, vieläpä ilman niistä tähän asti maksettuja lisiä. Päämääränä on laajentaa työnantajien oikeuksia myös vuosilomien keston määrittelyssä.

Tulilinjalla ovat lisäksi ay-liikkeen vaikutusmahdollisuudet. Lakiesitykset kaventavat ay-järjestöjen neuvottelu- ja työtaisteluoikeuksia. Ay-järjestöjen ja yksittäisten työntekijöiden rangaistuksia työlain rikkomuksista on tarkoitus koventaa.

Australian hallitus pyrkii saamaan esityksilleen parlamentin hyväksynnän vielä ennen tämän vuoden loppua.

Australian ammattiliittojen keskusjärjestö ACTU

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto