Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Yli puolet uskoo SAK:n kampanj…

Uutinen

Yli puolet uskoo SAK:n kampanjan lisänneen SAK:laisten äänestysaktiivisuutta

SAK:n kampanjaan liittyi myös lehtimainontaa.

Yli puolet suomalaisista (58 %) arvioi SAK:n äänestyskehotuksen kevään eduskuntavaalien alla lisänneen SAK:laisten äänestyshalukkuutta; joka kymmenes uskoo SAK:n äänestyskehotuksen lisänneen SAK:laisten äänestysintoa selvästi. SAK:laiset itse ovat samaa mieltä – 56 prosenttia arvioi SAK:n äänestyskehotuksen ainakin jossain määrin lisänneen SAK:laisten äänestysintoa. Joka kymmenes SAK:lainen (11 %) arvelee SAK:n kampanjoinnin lisänneen selvästi SAK:laisten äänestyshalukkuutta.

Tiedot käyvät ilmi Suomen Gallupin selvityksestä, johon heti vaalien jälkeisten kahden viikon aikana haastateltiin 1511 suomalaista.

SAK:n äänestysaktiivisuuskampanja huomattiin varsin hyvin. Erityisesti kampanja huomattiin televisiossa: 4.3.-15.3. pyörineen SAK:n äänestämään kannustavan tv-mainoksen muisti huomanneensa 65 prosenttia suomalaisista ja 69 prosenttia SAK:laisista.

TV-mainos puhutteli erityisesti nuoria ja työikäisiä. Alle 35-vuotiaista useampi kuin kaksi kolmesta piti mainosta onnistuneena – 35-60-vuotiaista samaa mieltä oli joka toinen ja yli 60-vuotiaista joka neljäs (kaikista suomalaista 54 %). SAK:laisista kaksi kolmesta (63 %) kehuu tv-mainosta onnistuneeksi.

Erityisen paljon kehuja mainokselle antavat SDP:n (68 %), Vasemmistoliiton (66 %) ja vihreiden äänestäjät (65 %). Kokoomuksen äänestäjistä 44 prosenttia piti mainosta onnistuneena, keskustan kannattajista 38 prosenttia.

Joka toinen ilmoittaa (50 %) SAK:n mainonnan olleen tyyliltään ja sisällöltään SAK:lle sopivaa. Toista mieltä on joka neljäs (26 %).

Vielä räväkämpää otetta SAK:n kampanjaan olisi toivonut joka viides (20 %) suomalainen, viisi prosenttia olisi toisaalta toivonut, että palkansaajiin olisi vedottu varovaisemmin. Joka kolmas (34 %) piti kampanjaa hyvänä sellaisenaan. Joka neljäs (23 %) puolestaan ajattelee, ettei SAK:n olisi tarvinnut kampanjoida lainkaan. Erityisesti maanviljelijät (69 %), keskustalaiset (48 %) ja yrittäjät (40 %) pitivät SAK:n kampanjointia tarpeettomana.

SAK:laisista 27 prosenttia uskoo, että palkansaajiin olisi pitänyt vedota vielä rohkeammin, 40 prosenttia toteaa, että kampanja oli hyvä sellaisenaan. Viisi prosenttia SAK:laisista olisi tehnyt varovaisemman kampanjan ja 13 prosenttia olisi jättänyt kampanjoinnin kokonaan väliin.

Kampanjan tyyli puri erityisesti naisiin. Naisista 40 prosenttia totesi että kampanja oli hyvä sellaisenaan, 17 prosenttia olisi toivonut vieläkin räväkämpää otetta. Vain kolme prosenttia olisi halunnut varovaisemman kampanjan. Miehistä 29 prosenttia totesi kampanjan olleen sellaisenaan hyvä, lisää räväkkyyttä toivoi 23 prosenttia ja varovaisemmilla linjoilla olisi ollut kuusi prosenttia.

Kampanjan teema ei kovin kaukaa haettu

SAK toteutti nyt toistamiseen kampanjan, jolla pyrittiin aktivoimaan erityisesti SAK:laisten liittojen jäseniä käyttämään äänioikeuttaan. Kampanjaan liittyi materiaalia SAK:n tavoitteista, vaalisivut internetissä sekä lehti- ja tv-mainontaa. Tv-mainosta toistettiin MTV3-kanavalla 20 kertaa ja saman verran Nelosella. Ilta-Sanomissa ilmestyi seitsemän koko sivun ilmoitusta, lisäksi ilmoituksia julkaistiin palkansaajalehdissä ja ammattiliittojen lehdissä.

Tv-mainoksessa yrityksen toimitusjohtaja arpoo lottopalloilla viikon irtisanottavat, menetettävät edut sekä itselleen bonukset. Vaikka mainoksen tapahtumapaikkana on Suomi 2004 , on jo nähty, ettei mainoksen maailma ole kovin kaukaa haettu: julkisuudessa on viimeaikoinakin ollut esimerkkejä yrityksistä, jotka jakavat johtajilleen ja omistajilleen avokätisiä osinkoja ja bonuksia samaan aikaan, kun toisaalla saneeraavat kovalla kädellä henkilöstöään.

Kampanjan tunnuksena oli: Äänestä tai käy huonosti! Kampanjan kautta SAK halusi ronskinkin huumorin keinoin tuoda esille sen, mitä yhteiskunnassa voi tapahtua, jos kansalaiset eivät huolehdi oikeuksistaan.

”Joku äänestää aina. Jos Sinä et, muut ratkaisevat, kuka seuraavat neljä vuotta päättää sinuakin koskevista asioista. Tuhansissa isoissa ja pienissä asioissa tehdään ehkä toisenlaisia päätöksiä kuin Sinä haluaisit. Heikennetäänkö työttömyysturvaa? Keneltä verot kerätään ja kenen verotusta kevennetään? Muutetaanko julkiset palvelut maksulliseksi? Saako työntekijöitä kohdella miten sattuu? Äänestämällä huolehdit, että päätöksiä tekevät ihmiset, jotka ymmärtävät palkansaajien asioita. – Äänestä tai käy huonosti!”, SAK:n ilmoituksissa todettiin.

Viime keväänä tehdyn jäsenkyselyn mukaan vain 45 prosenttia SAK:n jäsenistä aikoi varmasti äänestää näissä vaaleissa. Äänestysvarmuus oli vuodesta 1998 pudonnut seitsemällä prosenttiyksiköllä. Varmasti ei vielä tiedetä, minkälaiseksi SAK:laisten äänestämisaktiivisuus lopulta muotoutui, mutta vaikuttaa siltä, että se alhaisesta äänestysvarmuudesta huolimatta nousi selvästi yli viime eduskuntavaalien. Tuolloin noin 60 prosenttia SAK:laisista käytti äänioikeuttaan.

Äänestysaktiivisuuskampanjassa SAK:n yhteistyökumppaneita olivat mainostoimisto Kaisaniemen Dynamo sekä tuotantoyhtiö Also Starring.

Lisätietoja

Jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099
Viestintäpäällikkö Sari Aalto-Matturi, puh. 0400 508 234