Yli puolet työttömien määrän kasvusta talouskriisin aikana johtui EU-alueen alamäestä

25.01.2011 13:26
Hallitus ei löytänyt rahoja työllisyyden parantamiseen.

Peräti 55 prosenttia työttömien määrän maailmanlaajuisesta kasvusta vuosina 2007&#;82112010 johtui EU-maiden työttömyyden pahenemisesta. Se ilmenee Kansainvälisen työjärjestön ILOn tuoreesta vuosikatsauksesta maailman työllisyysasioihin.

Talouskriisin vaikutus näkyy rajusti varsinkin EU-maiden teollisuuden työllistävyydessä. Vuosina 2007–2009 EU-alueen teollisuudessa työpaikkojen nettovähennys nousi 9,5 miljoonaan. Kehittyvissä maissa teollisuuden työpaikat lisääntyivät vuosina 2007–2009, mutta lisäyksen vauhti oli hitaampaa kuin sitä edeltävällä jaksolla.

Maailmanlaajuisesti teollisuustyöntekijöiden määrä laski vuonna 2009. Se merkitsi käännettä pitkään jatkuneeseen kasvusuuntaan. Maataloudessa sen sijaan työskenteli vuonna 2009 enemmän väkeä kuin 2008, mikä sekin poikkesi aiemmasta trendistä. ILOn raportissa päätellään, että matalan tuottavuuden maatalous pystyi työllistämään ihmisiä, jotka olivat menettäneet työpaikkansa teollisuudessa ja palvelualoilla.

Viime vuonna työttömien määrä koko maailmassa kohosi 205 miljoonaan. Ennen kansainvälistä talouskriisiä vuonna 2007 työttömänä oli 177 miljoonaa ihmistä. Tänä vuonna työttömien määrä alenee 203 miljoonaan, ILOn raportissa ennustetaan.

Merkittävä osa työttömistä on nuoria. Viime vuonna työttömänä oli 78 miljoonaa 15–24-vuotiasta. Nuorten työttömyysaste oli yli kaksi kertaa korkeampi kuin työttömyysaste vanhemmissa ikäryhmissä. ILO:n pääjohtaja Juan Somavia pitää nuorten työllisyyden parantamista ensisijaisen tärkeänä tavoitteena.

Raportissa käsitellään myös työllisyyden laatua. Joka toisen työ on luonteeltaan epävakaata tai haurasta (vulnerable). Tähän luokkaan lasketaan muun muassa kausityö, lyhytaikaiset työsuhteet sekä itsensä työllistämiseen perustuva työ. Intiassa ja sen naapurimaissa 78 prosenttia kaikesta työnteosta sijoittui epävakaan työn luokkaan.

Saharan etelänpuoleisessa Afrikassa epävakaan työn osuus oli 75 prosenttia, ja 80 prosenttia työtätekevistä ansaitsi ainoastaan alle 1,5 euroa päivässä perheenjäsentä kohti.

Somavian mielestä päättäjien on muutettava talouspolitiikkansa linjaa niin, että keskeisiksi tavoitteiksi nostetaan laadukkaiden työpaikkojen luominen ja surkeiden työehtojen korvaaminen ihmisarvoisilla työehdoilla. Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC tukee tätä Somavian esitystä.