Yli puolet ammattiin valmistuneista työllistyy koulutusta vastaaviin tehtäviin

Ammattiin valmistuneiden laadullista työllistymistä selvittänyt Rahkeet duuniin -tutkimus julkaistiin keskiviikkona 28.11. opetus- ja kulttuuriministeriössä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että enemmistö ammatillisista oppilaitoksista valmistuneista työskentelee koulutustaan vastaavissa työtehtävissä.
28.11.2012 15:08

Jopa neljännes kuitenkin katsoo, että työssä ei ole mahdollista hyödyntää koulutuksessa opittuja taitoja. Erityisen synkkä tilanne on kulttuurialalla.

Vastaajat kokivat tärkeäksi väyläksi työelämään ammatilliseen koulutukseen sisältyvät työssäoppimisjaksot. Runsas 40 prosenttia vastaajista on työllistynyt myöhemmin samaan paikkaan, jossa suorittivat työssäoppimisjaksonsa. Peräti 80 prosenttia katsoo työssäoppimisen kehittäneen työelämässä tarvittavia taitoja.

Rahkeet duuniin – Työllistymisen laatu ammatillisella toisella asteella -tutkimuksen toteutti Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön, SAK:n, PAMin, Metalliliiton ja SAKKI ry:n kanssa. Kyselytutkimukseen vastasi 1180 vuonna 2008 ammattiin valmistunutta eri puolilta Suomea.

SAKKI ry:n uutinen
Opetus- ja kulttuuriministeriön uutinen