Yleissitovuus takaa terveen kilpailun yritysten kesken

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta korostaa yleissitovien työehtosopimusten roolia terveen kilpailun takaajina. Hän muistuttaa, että yleissitovuus ei ole vain palkansaajien, vaan myös yritysten turva.
25.08.2016 14:44
SAK
Uutiset Työelämä
Jarkko Eloranta

– Työehtosopimusten yleissitovuus takaa palkansaajille työnteon vähimmäisehdot kaikissa työpaikoissa ja varmistaa samalla, ettei yritysten välinen kilpailu pääse vääristymään palkkoja tai työehtoja dumppaamalla. Yleissitovuus takaa tasavertaisen kilpailun, josta hyötyvät rehellisesti toimivat yritykset, Jarkko Eloranta sanoo.

Yritysten kannattaakin Elorannan mielestä pohtia, missä määrin yleissitovuuden korvaaminen lainsäädännöllä vaikuttaisi niiden toimintaan.

– Työehtojen määritteleminen yhä enemmän lakeja säätämällä kasvattaisi yritysten riippuvuutta poliittisista toimijoista, mikä puolestaan heikentäisi toimintaympäristön ennustettavuutta.

Suomen suurimman palkansaajakeskusjärjestön puheenjohtaja tähdensi Perheyrittäjien seminaarissa Helsingissä tänään torstaina, että paikallinen palkka-ale ei ole ratkaisu Suomen talouden ongelmiin.

– Suomen työmarkkinat ovat jo joustavat siinä mielessä, että työntekijät vaihtavat herkästi työpaikkaa. Tätä talouden dynamiikkaa ei kannata rikkoa sallimalla palkkojen paikallinen polkeminen, joka estäisi tarpeellisen rakennemuutoksen.