Yleissitovuus takaa reilun kilpailun

SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen ihmettelee joidenkin työnantajien kielteistä suhtautumista yleissitoviin työehtosopimuksiin. Hän korostaa yleissitovuuden olevan sekä työntekijöiden että työnantajien etu.
01.04.2015 15:40
Matti Tukiainen

– Yleissitovat työehtosopimukset turvaavat työntekijöiden vähimmäistyöehdot. Niillä voidaan myös estää yritysten välisen kilpailun vääristyminen ja ohjata palkankorotuksia keskitetysti.

Mikäli alalla on yleissitova työehtosopimus, on kaikkien alan työnantajien sovellettava työntekijöihinsä vähintään siinä sovittuja palkka- ja muita työehtoja.

– Yleissitovuus takaa terveen ja oikeudenmukaisen kilpailun estämällä työehtojen polkumyynnin, Tukiainen tähdentää.

Työehtosopimuksen yleissitovuutta arvioitaessa otetaan huomioon alan työehtosopimustoiminnan vakiintuneisuus sekä alan työntekijöiden ja työnantajien järjestäytymisaste. Yleissitova työehtosopimus koskee myös niitä työnantajia, jotka eivät kuulu työnantajaliittoon.

Parhaillaan käytävissä jäänmurtoalan neuvotteluissa Suomen Merimies-Unioni ja Suomen Konepäällystöliitto ovat edellyttäneet alan työehtosopimuksen vahvistamista yleissitovaksi. Ammattiliittojen mukaan valtaosa eli noin 95 prosenttia jäänmurtoalan työntekijöistä kuuluu jo Arctia Shipping -varustamon normaalisitovan työehtosopimuksen piiriin.

Jäänmurtaja-alalla kilpailuttaminen on yhä yleisempää. Merimies-Unioni ja Konepäällystöliitto korostavat yleissitovuuden estävän epäreilun kilpailun työntekijöiden työehdoilla.