s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Yleislinja tyydyttävä mutta yk…

Uutinen

Yleislinja tyydyttävä mutta yksityiskohdissa korjattavaa – työreformi työttömyysturvassa torjuttava

SAK valtiovarainministeriön budjettiehdotuksesta:

Viime syksyn tuloratkaisu ja hallituspuolueiden eduskuntaryhmien alkukesän budjettisopu tarjosivat hyvän pohjan ensi vuoden tulo- ja menoarvion laadinnalle. Valtiovarainministeriön esitys sisältääkin lisävaroja kunnallisiin palveluihin sekä liikenneväyliin. Myös palkansaajien verotusta koskevat ratkaisut tukevat kotimaista kysyntää ja ovat tulosovun mukaisia. Esityksen yleislinja on tyydyttävä ja suhdannetilanteeseen sopiva, vaikka eräiltä osin esitykseen on tehtävä korjauksia. Ministeri Niinistön kaavailemaa työreformia työttömyysturvaan SAK ei missään tapauksessa hyväksy.

Esityksessä heikentyviin talousnäkymiin vastataan lievästi elvyttävällä finanssipolitiikalla, mikä näkyy budjetin loppusumman kasvuna viime keväänä päätetystä menoraamista. Viime vuosien onnistuneen talous- ja tulopolitiikan ansiosta tähän on varaa. Lisäelvytykseen on kuitenkin varauduttava, mikäli talouskasvu hidastuu vielä ennustetusta ja työttömyyden lasku uhkaa pysähtyä. Vieläkin reilusti ylijäämäinen budjetti antaa tähän mahdollisuuden tinkimällä velan takaisinmaksuvauhdista.

SAK tukee työministeriön esitystä siitä, että aktiivisiin työllistämistoimiin varataan lisävoimavaroja, sillä useat yritykset ovat jo ilmoittaneet irtisanomisista tai niiden uhkista. Ammatillisen lisäkoulutuksen, tutkimuksen ja tuotekehityksen määrärahat lisääntyvät ehdotuksessa mutta eivät riittävästi. Myös varautuminen mm. EU:n itälaajentumisen edellyttämään ulkomaalaisten työehtojen noudattamisen valvonnan tehostamiseen vaatii työsuojeluviranomaisille lisävoimavaroja. Lupaukset kotimaisen puolustusvälineteollisuuden toimintaedellytysten turvaamisesta on lunastettava käytännössä. Samoin on taattava merenkulun jatkuminen Suomen lipun alla. Työnantajien kela-maksun alennus on ulotettava koskemaan myös kuntia ja muuta julkista sektoria.

Ministeriön esitykseen sisältyvä ehdotus leikata työttömien ansioturvaa purkamalla perus- ja ansio-osan kytkös on työmarkkinajärjestöjen kanssa tehdyn periaatesopimuksen vastainen. Se merkitsisi ansioturvalla olevien työttömien etujen heikentämistä. Esitys on suoraa sukua keskustaopposition aikoinaan esittelemälle työreformille, jonka yhtenä tarkoituksena oli romuttaa ay-liikkeen ylläpitämä työttömyyskassajärjestelmä. SAK vaatii, että varsinaisessa budjettiriihessä Niinistön esitys hylätään.

Apulaisosastopäällikkö Matti Viialainen, puh. 040-760 6250