YK:n työntekijät vaativat neuvotteluoikeutta

Yhdistyneet kansakunnat ei suostu myöntämään ammattiliitoilleen oikeutta neuvotella työehdoistaan. YK:n työntekijöiden kamppailua tukevat muun muassa Britannian ammattiliittojen keskusjärjestö TUC ja ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC.
26.09.2013 11:32
YK:n päämaja New Yorkissa

YK:lla ja sen erillisjärjestöillä on 65 000 työntekijää maailman eri puolilla. Niiden henkilöstöasiat ovat olleet tulehtuneita jo pitkään. Järjestön tarkastusyksikkö on suosittanut ratkaisuksi sopimuksiin tähtääviä neuvotteluja työehdoista.

Toissa vuonna YK perusti henkilöstön ja johdon komitean, jonka oli tarkoitus pyrkiä aitoihin neuvotteluihin. Pääsihteeri Ban Ki-moon ilmoitti kuitenkin tänä kesänä, että työntekijät eivät saa sopimusoikeutta, vaan komitea on vain neuvoa-antava.

YK:n ammattiliittoja edustava CCISUA korostaa, että kentällä toimivien työntekijöiden turvallisuudessa on parannettavaa ja tästä tulisi suostua neuvottelemaan. Kymmenen viime vuoden aikana YK:n työntekijöihin on kohdistunut 555 hyökkäystä, joissa heistä on kuollut yli 200. Lisäksi Haitin maanjäristyksessä kuoli 102 YK:n työntekijää.

Työnantajan haluttomuus sopia työoloista ja turvallisuuden parantamisesta lisää täyttämättömien työpaikkojen määrää ja vaikeuttaa suuresti YK:n kenttätyötä, CCISUA sanoo.

Omia periaatteita kunnioitettava

ITUC:n pääsihteeri Sharan Burrow korostaa kirjeessään YK:n pääsihteerille, että on järkyttävää, kuinka YK ei anna työntekijöilleen samoja ay-oikeuksia, jotka on kirjattu sen omiin asiakirjoihin. Henkilöstöhallinnosta YK:ssa vastaava alipääsihteeri Yokio Takasu vastasi ITUC:lle, että Maailman työjärjestö ILO:n yleissopimus numero 98 (järjestäytymisoikeuden ja kollektiivisen neuvotteluoikeuden periaatteiden soveltaminen) ei koske valtion virkamiehiä.

Julkisalojen kansainvälisen liiton PSI:n pääsihteeri Rosa Pavanelli tuomitsi YK:n yksipuoliset toimet ja vaati sitä kunnioittamaan työntekijöiden perusoikeutta järjestäytyä ja sopia työoloistaan. PSI näkee YK:n toimet yhtenä osana laajasta liikkeestä pyrkiä heikentämään tai tuhoamaan julkisalojen ammattiliitot yhdessä poliittisesti motivoitujen reformien ja talouden kuristamistoimien kanssa.

Britannian ammattiliittojen keskusjärjestö TUC tukee liittojen kamppailua ja pyrkii vaikuttamaan YK:n toimiin maansa hallituksen kautta.

Pääsihteeri Ban Ki-moonille voi lähettää vaatimuksen ay-oikeuksien kunnioittamisesta Act now -kampanjasivuston kautta.

Heikki Jokinen