Yhdysvaltojen ay-liike vaatii anteeksiantoa laittomille maahanmuuttajille

19.02.2001 09:27

Yhdysvalloissa 13 miljoonan jäsenen ammatillinen keskusjärjestö AFL-CIO vaatii, että päättäjät virallistavat kuuden miljoonan laittomasti maahan saapuneen aseman. Ilman laillista asemaa maahanmuuttajat pysyvät työnantajien mielivallan armoilla, järjestö perustelee.

Laittoman maahantulon anteeksianto parantaisi ay-liikkeen mahdollisuuksia kamppailla ulkomaisen työvoiman oikeuksien puolesta ja laajentaa ammattiliittojen jäsenmäärää. AFL-CIO on asettanut tavoitteekseen saada tänä vuonna 700 000 uutta jäsentä ja ensi vuonna miljoona.

Arvioidessaan ay-liikkeen tukeman Al Goren tappioon päättyneitä vaaleja AFL-CIO löysi ilonaiheen ammatillisesti järjestäytyneiden kasvavasta osuudesta äänestäneiden joukossa. Marraskuussa se kohosi 26 prosenttiin oltuaan 23 prosenttia vuonna 1996 ja 19 prosenttia vuonna 1992. Marraskuussa ammatillisesti järjestäytyneistä Al Gorea äänesti selvästi useampi kuin George Bushia.