Yhdysvalloissa kavennetaan ay-oikeuksia

10.03.2011 14:36
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Wisconsinin osavaltiossa Yhdysvalloissa julkisen sektorin ay-järjestöiltä ollaan viemässä oikeus neuvotella työehtosopimuksista. Osavaltion lainsäädäntöelimissä demokraatit ovat sitkeästi vastustaneet ay-oikeuksien heikentämistä, mutta enemmistön muodostavat republikaanit eivät ole pehmentäneet kantaansa.

Lainmuutosten käsittely on loppusuoralla, ja kuvernööri Scott Walkerin odotetaan allekirjoittavan ay-oikeuksia vakavasti kaventavat päätökset jo lähipäivinä.

Republikaanit perustelevat ay-oikeuksien kaventamista syyttämällä ay-liikettä osavaltion budjetin isosta alijäämästä. Republikaanien mukaan julkisen sektorin ay-järjestöt ovat käyttäneet voimaansa palkkojen liialliseen korottamiseen. Selitys kuitenkin ontuu, sillä ay-järjestöt ovat neuvotteluissa olleet valmiita palkkojen ja etuuksien merkittäviin supistuksiin, kunhan ay-oikeuksiin ei kosketa.

Wisconsinin ohella republikaanit pyrkivät kaventamaan julkisen sektorin ay-oikeuksia useassa muussakin osavaltiossa. Ay-liike on organisoinut kaikkialla vastarintaa heikennyksiä vastaan. Kansalaisaktiivit ja -järjestöt ovat tukeneet tätä kamppailua.