Walmart vastaan kiitospäivä
Joulumyynti on ovella Yhdysvalloissa. Ensin juhlitaan kuitenkin kiitospäivää, tänä vuonna torstaina 28. marraskuuta. Se on yleinen vapaapäivä, kuten myös sitä seuraava perjantai. Kiitospäivä voi olla vapaa myös monille kauppojen työntekijöille, muttei ainakaan Walmartin työntekijöille.
Walmart aikoo avata tänä vuonna joulukaupan kiitospäivän iltana kello 18. Kmart tosin pistää paremmaksi. Se avaa jo varhain torstaiaamuna ja pitää puodit auki 41 tuntia putkeen. Walmart tarjoaa noin miljoonalle töihin kutsutulle työntekijälleen kiitospäivän illallisen, lisäpalkan ja alennuksia. Walmartin työntekijät ovat järjestäneet useita mielenilmauksia vastustaessaan kiitospäivän aukioloa. Miksi?
Kiitospäivä on yhdysvaltalaisten vuoden suurin juhla, suurempi kuin joulu. Silloin perheet kokoontuvat yhteiselle illalliselle ja sitä varten matkustetaan kotipaikkakunnille. Työntekijöiden pakottaminen töihin silloin olisi sama kuin Suomessa päätettäisiin pitää kaupat auki jouluaattoillasta aina tapaninpäivään saakka. Walmart on huonoiten palkkaa maksavien yritysten kärkipaikalla. Nyt työntekijät kokevat, että juhlapäiviäkin lyhennetään huonoa palkkaa vastaan.
Musta perjantai aloittaa joulumyynnin
Joulumyynti aloitetaan välittömästi kiitospäivästä päästyä. Ennen se on aloitettu heti perjantaina, koska moni työntekijä pitää myös sen päivän vapaana. Päivää alettiin 1960-luvulla kutsua mustaksi perjantaiksi, koska ostoksille rynnänneet ihmiset aiheuttivat liikenneruuhkia. Koska jokainen kauppa haluaa asiakkaat omiin liikkeisiinsä, kaupat ovat siirtäneet joulumyynnin aloitusta aiemmaksi ja aiemmaksi. Walmart vetää perässään monia suuria tavarataloja kuten Macy’s, Kohl’s tai Target.
Amerikkalainen kulutuskulttuuri on hyvin erilainen kuin Suomessa. Palvelua on totuttu samaan aina, joten monet kaupat ovat auki vuorokauden ympäri, ja työntekijöitä myös riittää erilaisiin palveluaikoihin. Kiitospäivän aukioloa vastustavat työntekijät ja heidän tukijansa kuitenkin kysyvät, kuka tulee kauppaan jouluostoksille silloin, kun he ovat kotona perheineen syömässä kalkkunaa. Asiakkaat pyritään tietysti houkuttelemaan paikalle valtaisilla tarjouksilla ja lisäeduilla. Kun ostat Walmartista iPad Minin, saat satasen lahjakortin lisäostoksia varten.
Pikaruokala kiinni joka sunnuntai
Nousee iso meteli, kun maailman kaupallisimmassa maassa ihminen haluaa vielä pyhittää aikaa perheelleen edes yhden illan vuodessa. Onneksi on erilaisiakin esimerkkejä. Chick-fil-A on pikaruokaketju, joka löytyy lähes jokaisesta osavaltiosta ja jolla on yli 1700 toimipistettä. Pikaruokaketjujen toimipisteet ovat kaupunkien keskustoissa ja isojen kauppakeskusten yhteydessä, ja ne ovat yleisesti auki ”aina”.
Perustamisvuodestaan 1946 lähtien Chick-fil-A on ollut kiinni joka sunnuntai. Sen perustaja halusi suoda työntekijöille aina yhden vapaapäivän viikossa levätä sekä viettää aikaa perheen ja ystävien kanssa. Siitä huolimatta ketjulla menee hyvin: viime vuoden myynti oli 4,6 miljardia Yhdysvaltain dollaria – siitäkin huolimatta, että sunnuntai on vilkas ostospäivä.
Walmart ajaa televisiokanavilla parhaillaan ulos mainoskampanjaa, jossa työntekijät kehuvat – eivät palkkaa – mutta etuja ja etenemismahdollisuuksia. Yhtä aikaa mielenosoitusten kanssa mainos vaikuttaa huonolta vitsiltä.
Päivi Hurttia, Atlanta USA