Wal-Mart sulkee Kanadassa ay-henkisen myymälänsä

11.02.2005 11:44
Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta

Maailman suurin kauppaketju Wal-Mart ilmoitti keskiviikkona, että se sulkee keväällä myymälänsä Jonquièressä, Quebecin maakunnassa Kanadassa. Yhtiön mukaan ratkaisu johtuu siitä, ettei neuvotteluissa henkilökunnan työehdoista ole päästy yksikön kannattavuuden turvaavaan ratkaisuun.

Päätöksen taustalla on kuitenkin Wal-Martin jääräpäisen torjuva suhtautuminen ay-liikkeeseen. Jonquièren myymälän työntekijöiden enemmistö on liittynyt ammattiliitto UFCW:hen, ja sen seurauksena Kanadan laki on velvoittanut Wal-Martin neuvottelemaan henkilökunnan työehdoista.

Yhdysvalloissa, jossa Wal-Martin palveluksessa on miljoona henkeä, yhtiön yhdenkään yksikön henkilökunnan enemmistö ei ole järjestäytynyt ammatillisesti. Vuonna 2000 Texasissa sijaitsevan Jacksonvillen lihaosaston työntekijät järjestäytyivät, mihin Wal-Mart reagoi Jonquièren tapaan lakkauttamalla koko osaston.

Kanadassa Wal-Martilla on 256 myymälää. Jonquièren ohella ammattiliitto UFCW on edennyt yli kymmenessä muussa liikkeessä niin, että Wal-Martin on niissä tunnustettava UFCW neuvotteluosapuoleksi.

Eurooppaan Wal-Mart on rantautunut yritysostoilla Britanniassa ja Saksassa.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto.

juhani.artto@kaapeli.fi

Lue lisää Wal-Martista Palkkatyöläisen verkkosivuilta.