Vuokratyövoiman edut samalle viivalle

Vaasalaisen Vaconin pääluottamusmies Antti Marjamäki on tehnyt paljon töitä, jotta yrityksessä työskenteleville vuokratyöntekijöille saataisiin samat edut kuin on yrityksen omalla väellä.
12.04.2016 07:19 karhu admin
Vaasalaisen Vacon Oy:n (Danfoss Drives) noin 280 metalliliittolaisen pääluottamusmies Antti Marjamäki hoitaa lisäksi 20−60 vuokratyöntekijän asioita.

”Meillä Vaconilla otettiin käyttöön omailmoitusjärjestelmä jo vuonna 2012 paikallisesti sopien. Sittemmin se on saatu jo tessiinkin. Sitten ilmeni, ettei se koskenut meillä työskentelevien vuokratyöfirmojen työntekijöitä.

Rupesin selvittämään Vaconilla työskentelevien vuokrafirmalaisten asioita ja huomasin, että meillä oli korkeammat paikallisesti sovitut vuorolisät ja mm. tämä omailmoituskäytäntö.

Koska työntekijöillä ei saisi olla erilaisia työehtoja, niin virittelin keskusteluja meidän työnantajan ja vuokrafirmojen työnantajien kesken, jotta saisimme samanlaiset työehdot.

Neuvotteluista tuli tavallista monimutkaisemmat, koska osapuolia on useita. Lopulta kuitenkin kaikilla Vaconin seinien sisällä työskentelevillä on samanlainen käytäntö sairauslomien omailmoituksen suhteen ja samansuuruiset vuorolisät. Mutta vielä oma väki ja vuokratyöntekijät eivät ole ihan samalla viivalla. Esimerkiksi tyky-rahaa Vacon voi maksaa vain omille työntekijöilleen.

Tällaisissa tapauksissa mutkia tuo matkaan se, että vuokrafirmojen työntekijöiden virallinen työnantaja on vuokrafirma ja työnjohto on täällä meillä Vaconilla.

Juridiikkaan törmätään, jos yritän hoitaa vuokratyöntekijöiden asioita. Kerrankin he pyysivät minua edustajakseen neuvotteluihin, mutta vuokrafirman työnantaja ei sitä sallinut, vaikka kaikilta vuokratyöntekijöiltä oli kirjallinen valtakirja.

On ongelmallista, että saman katon alla työskentelevillä on useita työnantajia. Tällaisissa tapauksissa tarvitaan vielä muutoksia tesseihin ja lakeihin. Pitäisi voida varmistaa, että samaa työtä tekevillä on samanlaiset työehdot. Lisäksi vuokrafirmoilla ei yleensä ole omia luottamusmiehiä.

Toisaalta vuokratyöntekijöitä käyttävän yrityksen luottamusmiehen korvauksessa ja työajan vapautuksessa huomioidaan vain oman firman nuppiluku, vaikka tosiasiallisesti vuokrafirmankin väen asiat ovat hoidettavissa."

Aino Pietarinen