s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Vuokrafirmajärjestön toimet se…

Vuokrafirmajärjestön toimet selvitettävä välittömästi

SAK vaatii työ- ja elinkeinoministeriötä (TEM) selvittämään pikaisesti vuokratyöfirmoja edustavan liiton toimia.

Vaatimus koskee Henkilöstöpalveluyritysten liiton (HPL) lauantaina julkisuuteen vuodettua sähköpostia (Taloussanomat 26.1), jossa järjestö kertoo yksityiskohtaisesti, miten sen jäsenyritysten tulisi vastata TEMin toimeksiannosta toteutettavaan selvitykseen vuokrausalan työoloista.

Yrityksiä neuvotaan myös varmistamaan, että työpaikoilla kyselyyn osallistuvat lähinnä vuokratyöhön positiivisesti suhtautuvat vuokratyöntekijät.

– Poikkeuksellisen härskiä ja asiatonta manipulointia, työehtoasiantuntija Katarina Murto SAK:sta ärähtää HPL:n viestistä.

Murto painottaa, että Henkilöstöpalveluyritysten liiton aikomus vaikuttaa tuloksiin laajemmin kyseenalaistaa saman tien koko selvityksen. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön mielestä HPL:n toiminta onkin siinä määrin erikoista, että jatkossa tulisi harkita sen oikeutta osallistua keskusjärjestötason kolmikantaneuvotteluihin.

Vuokratyöselvitys kartoittaa muun muassa määräaikaisten työsopimusten käyttöä ja perusteita vuokratyössä. Selvitystyön ohjausryhmässä istuvat SAK:n, STTK:n ja Akavan lisäksi HPL ja sen emojärjestö EK. Mukana ovat myös TEM, sosiaali- ja terveysministeriö (STM) sekä Kunnallinen työmarkkinalaitos ja Suomen Yrittäjät.

Lisätiedot:
SAK, työehtoasiantuntija Katarina Murto, puh. 050 568 9188