Vuodenvaihde tuo muutoksia työttömyysturvaan ja verotukseen

Vuoden 2015 alussa tulee voimaan useita sosiaaliturvaan ja verotukseen liittyviä muutoksia. Korkeimmat työttömyyspäivärahat laskevat, asumistuki uudistuu ja alimpiin tuloveroasteikkoihin tehdään inflaatiotarkistus.
30.12.2014 09:00
Vuodenvaihde toi muutoksia sosiaaliturvaan ja verotukseen.

Alla on koottuna vuodenvaihteen muutoksia sosiaaliturvassa, työelämän lainsäädännössä ja verotuksessa.

Suurimmat ansiopäivärahat pienenevät

Suurimmat työttömyysturvan ansiopäivärahat ja korotetut ansio-osat pienenevät vuoden alusta lukien. Leikkaus ei koske jo maksussa olevia päivärahoja tai ansio-osia. Työttömyysturvan leikkauksista päätettiin hallituksen kehysriihessä viime keväänä.

Sosiaali- ja terveysministeriön tiedote

Työnhakijan on ensi vuonna otettava vastaan myös työssäkäyntialueen ulkopuolelta tarjottua työtä, jos edestakainen työmatka ei ylitä kokoaikatyössä kolmea tuntia tai osa-aikatyössä kahta tuntia. Työtön voi kieltäytyä vastaanottamasta työtä, jos työstä maksettava palkka ja mahdollinen työttömyysetuus jäävät työmatkakustannusten ja muiden työn vastaanottamisen aiheuttamien kustannusten vähentämisen jälkeen pienemmiksi kuin työttömälle muutoin maksettava työttömyysetuus.

Hallituksen esitys lain muuttamisesta

Palkkatuki työttömyyden keston mukaan

Työnantajalle maksettavan palkkatuen suuruus ja enimmäiskesto määräytyvät jatkossa työttömyyden keston perusteella. Tuen määrä on sitä korkeampi ja kesto sitä pidempi, mitä pidempään palkattava henkilö on ollut työttömänä ennen palkkatuen myöntämistä.

Oppisopimuskoulutusta varten palkkatukea voidaan maksaa työnantajalle koko koulutuksen ajalta. Nuorten Sanssi-kortilla työllistyvän palkkaukseen palkkatukea myönnetään enintään 10 kuukauden ajaksi.

Palkkatukea maksetaan sellaisen työttömän palkkaamisesta, jolla on vaikeuksia saada työtä esimerkiksi puuttuvan osaamisen tai vamman vuoksi.

TE-palvelujen uutinen

Pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen väliaikainen lakimuutos

Vuoden alussa tulee voimaan kaksi vuotta kestävä väliaikainen lainmuutos, joka antaa kunnalle mahdollisuuden palkata työtön työnhakija työllistämisvelvoitteen perusteella, vaikka kunnalla olisi työsopimuslain mukainen velvollisuus tarjota työtä ensin osa-aikaisille, lomautetuille tai takaisinottovelvollisuuden piirissä oleville entisille työntekijöilleen. Muutos ei koske sellaista tehtävää, josta kunta on samaan aikaan lomauttanut työntekijänsä tai antanut työntekijälle lomautusilmoituksen.

Poikkeus työntarjoamisvelvollisuudesta koskee myös tiukasti rajatuin ehdoin sellaista yhdistystä tai säätiötä, joka palkkaa vähintään kaksi vuotta työttömänä olleen työttömän työnhakijan tehtäviin, joita ei katsota elinkeinotoiminnaksi. Lisäksi poikkeusta sovelletaan tietyin ehdoin työpajaan tai vastaavaan valmennusyksikköön työkokeiluun tai palkkatuettuun työsuhteeseen otettavaan henkilöön. Tehtävän pitää olla sellainen, jota työ- tai virkasuhteessa oleva henkilöstö ei muutoin tee.

Hallituksen esitys eduskunnalle

Asumistuki uudistuu

Asumistuen laskentaa yksinkertaistetaan. Suurimmalla osalla asumistuen saajista tuki säilyy ennallaan tai kasvaa, mutta noin neljänneksellä tuen määrä pienenee.

Kelan uutinen

Työntekijän ryhmähenkivakuutuksen korvaussummia nostetaan vuoden alussa 0,4 prosentilla. Sen sijaan sairausvakuutuksen korvauksiin tulee leikkauksia. Esimerkiksi matkakustannusten omavastuu nousee 16 euroon ja hammashoidon korvauksia pienennetään.

Sosiaali- ja terveysministeriön tiedote

Sosiaalihuoltolain portaittainen uudistus alkaa ensi vuoden alussa, kun kotipalvelua koskevat pykälät tulevat voimaan. Uudistuksen tavoitteena on siirtää painopistettä erityispalveluista yleispalveluihin, vahvistaa asiakkaiden yhdenvertaisuutta ja tiivistää viranomaisten yhteistyötä.

Lapsilisä pienenee

Lapsilisää leikataan ensi vuoden alusta lukien reilut kahdeksan prosenttia lasta kohden. Leikkaus ei koske lapsilisän yksinhuoltajakorotusta. Osa lapsilisän leikkauksista kompensoidaan verotukseen tulevalla uudella lapsivähennyksellä.

Kelan esite

Äitiys-, isyys- ja vanhempainrahaan korotus

Äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan vähimmäismäärä nousee 0,4 prosentilla. Isälle voidaan ensi vuoden alusta alkaen maksaa vanhempainrahaa myös työ- ja opiskeluajalta. Lisäksi äidin tai isän pitämän vanhempainrahajakson vähimmäispituus poistuu.

Myös kotihoidon ja yksityisen hoidon tukeen sekä osittaiseen ja joustavaan hoitorahaan tulee 0,4 prosentin korotus.

Vuodenvaihteen jälkeen erityishoitorahaa voidaan maksaa vanhemmalle, jonka lapsi kokeilee mukautetusti kouluun tai päivähoitoon paluuta. Kokeilu edellyttää vanhemman varallaoloa kotona ja koskee tilanteita, joissa lapsi ei vaikean sairauden hoidon vuoksi voi täysipainoisesti palata päivähoitoon tai kouluun.

Sosiaalivakuutusmaksuihin pieniä muutoksia

Palkansaajan sairaanhoitomaksu pysyy ensi vuonna ennallaan eli 1,32 prosentissa. Päivärahamaksu laskee 0,78 prosenttiin.

Alle 53-vuotiaan työntekijän eläkemaksu on ensi vuonna 5,7 prosenttia (5,55 prosenttia vuonna 2014) ja 53 vuotta täyttäneen 7,2 prosenttia (7,05).

Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,15 prosenttiyksiköllä 0,65 prosenttiin.

Ulkomailla ansaittu työtulo voi olla päivärahan peruste

Sairaus- ja vanhempainpäivärahan perusteena voi jatkossa olla toisessa EU-maassa hankittu työtulo. Edellytyksenä on, että hakija on ennen ulkomailla työskentelyä ollut Suomen sairausvakuutuksen piirissä ja palaa siihen takaisin. Lisäksi hänellä ei saa olla lainkaan Suomessa ansaittua työtuloa.

Muutoksia Kelan etuuksiin vuonna 2015

Työeläkelaitosten ja Kelan hylkäävät päätökset perusteltava tarkemmin

Työeläkelaitosten ja Kelan on vuoden alusta lähtien perusteltava tarkemmin, miksi haettu etuus on hylätty. Lisäksi työeläkelaitosten on oma-aloitteisesti selvitettävä työkyvyttömyyseläkettä hakevan oikeus ammatilliseen kuntoutukseen. Muutoksella pyritään nopeuttamaan kuntoukseen pääsyä.

Eläketurvakeskuksen uutinen

Alimpiin tuloveroasteikkoihin inflaatiotarkistus

Tuloveroasteikon kolmeen alimpaan tulorajaan tehdään vuoden 2015 ansiotuloverotuksessa inflaatiota vastaava tarkistus. Lisäksi tuloveroasteikkoon määräaikaisesti lisätyn ylimmän tuloluokan euromääräistä rajaa alennetaan.

Työtulovähennyksen enimmäismäärää sekä kertymä- ja poistumaprosentteja korotetaan. Kunnallisverotuksen perusvähennyksen enimmäismäärää korotetaan ja vähennyksen poistumaprosenttia alennetaan.

Asunnon ja työpaikan välisten matkakustannusten vähennysoikeutta pienennetään korottamalla omavastuu 600 eurosta 750 euroon. Osan verovuotta työttömänä olleiden kohdalla jokainen täysi työttömyyskorvauskuukausi (21,5 päivää) pienentää kuitenkin vuonna 2015 vuotuista omavastuuta 70 euroa, kun vuonna 2014 työttömyyskorvauskuukausi pienensi vuotuista omavastuuta vain 55 euroa. Omavastuuosuuden korotuksen seurauksena myös työsuhdematkalipun verotus muuttuu.

Lapsiperheille suunnattu verovähennys otetaan käyttöön vuosille 2015–2017. Vähennys on 50 euroa huollettavasta alaikäisestä lapsesta, kuitenkin enintään neljästä lapsesta. Yksinhuoltaja saa vähennyksen kaksinkertaisena. Vähennys kohdistuu pieni- ja keskituloisiin: sen suuruus pienenee, kun puhdas ansio- ja pääomatulon yhteismäärä ylittää 36 000 euroa.

Asuntolainojen korkovähennys pienenee

Asuntolainan koroista on ensi vuonna vähennyskelpoista 65 prosenttia. Vähennysoikeutta alennetaan vähitellen niin, että vuonna 2018 enää 50 prosenttia asuntovelan koroista on vähennyskelpoista verotuksessa.

Välillisen verotuksen osalta korotuksia tehdään muun muassa polttoaineiden, sähkön ja tupakan veroihin. Lisäksi autoverolakiin ja ajoneuvoverotukseen on tulossa muutoksia.

Vuodenvaihteen muutoksia VM:n hallinnonalalla

Kuntien tulo- ja kiinteistöveroprosentit

Lounaskorttien ja asuntoedun verotus muuttuu

Työnantajan tarjoaman ravintoedun yläraja nousee ensi vuonna 10,10 euroon. Verohallinto on lisäksi muuttanut ravintoedun sähköisiä maksuvälineitä, esimerkiksi lounaskortteja, koskevaa ohjeistusta. Maksuvälineeseen vuoden lopussa mahdollisesti jäänyt käyttämätön loppusaldo ei vaikuta työntekijän ennakkoperintään, jos Verohallinnon päätöksen edellytykset täyttyvät.

Asuntoedun verotusta muutetaan niin, että asuntojen ikäjaottelusta luovutaan ja siirrytään tarkempaan alueelliseen jaotteluun. Uuden laskentamallin mukaiset verotusarvot ovat selvästi lähempänä todellisia vuokria kuin aiemmin.

Verohallinnon päätös vuodelta 2015 toimitettavassa verotuksessa noudatettavista luontoisetujen laskentaperusteista

Verovapaan kotimaan kokopäivärahan enimmäismäärä on ensi vuonna 40 euroa, osapäivärahan 18 euroa ja ateriakorvauksen 10 euroa.

Verovapaa kilometrikorvaus on enintään 44 senttiä kilometriltä.

Verohallinnon päätös verovapaista matkakustannusten korvauksista vuonna 2015