Vuodenvaihde nakertaa vuorotteluvapaata ja vanhempainetuuksia

Vuoden 2016 alussa tulee voimaan useita sosiaaliturvaan ja työlainsäädäntöön liittyviä muutoksia. Työtapaturma- ja ammattitautilainsäädäntö uudistuu, vuorotteluvapaan ehdot kiristyvät ja vanhempainpäivärahakauden 30 päivän korotettu päiväraha poistuu.
29.12.2015 12:29

Kokosimme alle vuodenvaihteen muutokset sosiaaliturvassa, työelämän lainsäädännössä ja verotuksessa.

Vuorotteluvapaan ehdot kiristyvät

Vuorotteluvapaan työhistoriaedellytys pitenee 16 vuodesta 20 vuoteen. Samalla vapaan enimmäiskesto lyhenee 360:sta 180 päivään.

Mahdollisuus vuorotteluvapaan jaksottamiseen poistuu, eli vapaa on pidettävä yhdessä jaksossa. Vuorottelukorvaus on jatkossa kaikille 70 prosenttia työttömyyspäivärahan suuruudesta. Pitkän työhistorian perusteella ei jatkossa makseta korkeampaa päivärahaa.

Vuorotteluvapaan heikennykset tulevat voimaan 1. tammikuuta 2016. Muutokset eivät kuitenkaan vaikuta aiemmin alkaneisiin vapaisiin. Jos sopimus vuorotteluvapaasta on tehty vuoden 2015 aikana ja vapaa alkaa viimeistään maaliskuun lopussa 2016, sovelletaan niin ikään vanhoja ehtoja.

Työttömyysturvalain yrittäjämääritelmä laajenee

Työttömyysturvalain yrittäjämääritelmä laajenee koskemaan kaikkia, joita pidetään yrittäjänä yrittäjän tai maatalousyrittäjän eläkelaeissa. Muutos ei tiukenna työttömyysturvan saamisen edellytyksiä. Toiminnan pää- ja sivutoimisuutta arvioidaan jatkossakin samoin kriteerein kuin vuonna 2015.

Yksityisen elinkeinonharjoittajan pääsy työttömyysturvalle helpottuu, kun työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä ei jatkossa ole verottajan rekistereistä poistumista.

Yleisen asumistuen tulosidonnaisuus kiristyy

Yleisen asumistuen perusomavastuun tulosidonnaisuus nousee 40 prosentista 42 prosenttiin vuonna 2016. Asumistuki siis pienenee nopeammin tulojen noustessa. Tuen enimmäisasumismenot pysyvät vuonna 2016 samoina kuin 2015.

Elinaikakerroin pienentää alkavia vanhuuseläkkeitä

Elinaikakerroin vuodelle 2016 on 0,96800. Kerroin pienentää vuonna 1954 syntyneiden alkavia vanhuuseläkkeitä 3,2 prosenttia. Elinaikakerroin laskee myös vuonna 2016 alkavia työkyvyttömyyseläkkeitä, lukuun ottamatta ns. tulevan ajan osuutta eläkkeessä.

Vanhempainvapaaseen heikennyksiä

Vanhempainpäivärahakaudelta maksettava 30 päivän korotettu päiväraha poistuu. Päiväraha määräytyy siltä ajalta 70 prosentin korvausasteen mukaan nykyisen 75 prosentin sijaan. Muutos koskee vuonna 2016 alkavia vanhempainpäivärahakausia.

Myös perhevapailta karttuva vuosilomaoikeus on heikkenemässä. Hallitus esittää, että äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaan aikana vuosilomaa kertyisi enintään kuuden kuukauden ajalta. Muutoksen on määrä koskea huhtikuun alun jälkeen alkaneita perhevapaita.

Sairauspäiväraha ja sairausvakuutuksen korvaukset pienenevät

Hallitus leikkaa myös sairaus- ja kuntoutuspäivärahan tasoa. Sairauspäivärahan määräytymisessä käytettävän 70 prosentin korvaustasoon oikeuttavan vuosityötulon yläraja alenee nykyisestä 36 419 eurosta 30 000 euroon. Tulorajan ylittävältä osalta sairauspäivärahaa karttuu nykyisen 40 prosentin sijaan 35 prosenttia 56 032 euroon saakka. Vuoden alussa voimaan tuleva muutos tarkoittaa pahimmillaan 9–10 prosentin leikkausta päivärahan tasoon.

Sairausvakuutuksesta maksettavasta sairaanhoidosta säästetään ensi vuodesta lähtien leikkaamalla lääkärin, hammaslääkärin ja suuhygienistin toimenpidekohtaisia korvaustaksoja. Myös lääkärin ja hammaslääkärin määräämän tutkimuksen ja hoidon korvaustaksat pienenevät.

Lääkekorvauksiin tulee 50 euron alkuomavastuu. Vastaisuudessa Kelan lääkekorvausta saa siten vasta, kun vuotuiset lääkekustannukset ylittävät 50 euroa. Omavastuu ei koske alle 18-vuotiaita.

Lääkekorvauksiin tulee muitakin muutoksia. Peruskorvaus nousee nykyisestä 35:stä 40 prosenttiin ja ylemmän erityiskorvausluokan lääkekohtainen omavastuu nousee 3 eurosta 4,50 euroon. Lisäksi vuosiomavastuun (ns. lääkekaton) ylityksen jälkeinen omavastuu nousee 1,50 eurosta 2,50 euroon.

Kelan korvaamien matkojen omavastuu nousee nykyisestä 16 eurosta 25 euroon yhteen suuntaan tehdyltä matkalta. Matkakorvausten vuotuinen omavastuuosuus (ns. matkakatto) nousee 272 eurosta 300 euroon.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen enimmäismäärät nousevat vuoden 2016 alussa huomattavasti. Esimerkiksi terveyskeskusmaksut, poliklinikkamaksut, terveyskeskuksen päivystysmaksut sekä lastensuojelun maksut nousevat lähes 30 prosenttia. Maksujen periminen ja niiden suuruus ovat kuitenkin viime kädessä kuntien päätösvallassa.

Kuntoutuspsykoterapian korvaustaso nousee

Yli 26-vuotiaiden terapiakäynneistään maksama omavastuuosuus pienenee. Ensi vuoden alusta lähtien kuntoutuspsykoterapiakorvauksen määrä on sama sekä nuorille että aikuisille eikä terapeutin koulutustaso enää vaikuta maksettavan korvauksen määrään. Näistä parannuksista sovittiin työmarkkinajärjestöjen neuvotteleman eläkeuudistuksen yhteydessä.

Vaikeavammaisten kuntoutus uudistuu

Vuoden 2016 alusta vaikeavammaisten kuntoutuksen myöntäminen ei enää ole sidoksissa siihen, että kuntoutuja saa vähintään korotettua vammaistukea tai korotettua eläkettä saavan hoitotukea. Samalla kuntoutuksen sisältö uudistuu ja sen nimi muuttuu vaativaksi lääkinnälliseksi kuntoutukseksi. Uudistuksen tavoitteena on parantaa työelämässä olevien vaikeavammaisten pääsyä kuntoutukseen.

Takuueläke nousee – monet muut Kelan etuudet pienenevät

Takuueläke nousee noin 20 euroa ja on ensi vuonna 766,85 euroa kuukaudessa. Monet muut Kelan maksamat etuudet, esimerkiksi kansaneläke, perhe-eläke, vammaistuet, työmarkkinatuki sekä äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan vähimmäismäärät pienenevät kansaneläkeindeksin mukaisesti 0,4 prosenttia vuoden 2016 alussa.

Työeläkeindeksi on ensi vuonna samalla tasolla kuin vuonna 2015, joten työeläkkeisiin ei tule muutoksia.

Työtapaturma- ja ammattitautilainsäädäntö uudistuu

Työtapaturma- ja ammattitautilainsäädännön kokonaisuudistus tulee voimaan vuoden 2016 alussa. Uudistuksen tavoitteena on, että lainsäädäntö vastaa työelämän muuttuneita olosuhteita ja oikeuskäytäntöä.

Korvauksen perustana olevan vuosityöansion määrittely muuttuu uudistuksen myötä selkeämmäksi. Määrittely perustuu jatkossa arvioinnin sijaan pääasiassa laskentaan. Vuosityöansion vähimmäistaso nousee noin kymmenellä prosentilla nykyisestä, jolloin myös pienimmät ansionmenetyskorvaukset nousevat samassa suhteessa.

Lisäksi korvauskäsittelyä nopeutetaan lyhentämällä määräaikoja. Vakuutusyhtiön on annettava päätös nykyisen kolmen kuukauden sijaan 30 päivän kuluessa ratkaisuun tarvittavien asiakirjojen saamisesta.

Työterveyshuoltoon täsmennyksiä

Myös työterveyshuoltoon on tulossa vuodenvaihteessa muutoksia. Työnantaja voi saada vuoden 2016 lopussa päättyvältä tilikaudelta korvauksia työterveyshuollosta vain, jos työpaikalla on tehty työterveyshuollon perusselvitys. Käytännössä tämä tarkoittaa työterveyshuollon tekemää työpaikkakäyntiä ja sen pohjalta tehtyä selvitystä.

Lisäksi Kela on tarkentanut ohjeistusta työnantajan maksamien sairaanhoitokustannusten korvaamisesta. Jos työterveyshuollon korvauksen perusteena oleva enimmäismäärä täyttyy, ei työterveyshuollon sairaanhoitokäyntien kustannuksia voi siirtää sairaanhoitokorvauksen piiriin.

Asbestilainsäädäntö selkeytyy

Ensi vuoden alussa voimaan tulevassa asbestilaissa asbestin käsittely edellyttää aina asbestipurkutyölupaa. Uudet asbestipurkutyöluvat myönnetään määräaikaisiksi tai toistaiseksi voimassa oleviksi. Nykyiset asbestipurkutyövaltuutukset ovat voimassa kaksi vuotta lain voimaantulon jälkeen.

Uusi laki edellyttää aina purettavien materiaalien asbestipitoisuuden selvittämistä. Kartoitus on dokumentoitava ja liitettävä rakennuttajan turvallisuusasiakirjaan.

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto pitää rekisteriä asbestipurkutyöluvista ja pätevistä työntekijöistä. Asbestityön suorittaminen edellyttää työntekijältä rekisteröitymistä.

Tuomioistuinmaksut nousevat

Oikeudenkäyntimaksut nousevat ensi vuonna asiasta ja tuomioistuimesta riippuen yleisesti 50–500 euroa. Työtuomioistuimen maksu nousee kuitenkin huomattavasti enemmän: järjestöilta peritään jatkossa 2 000 euroa aikaisemman 244 euron sijaan.

Nykyisin ilmaiseksi käsiteltävistä asioista muuttuvat maksullisiksi muun muassa verotusta ja julkisia maksuja koskevat valitukset. Myös ulkomaalaislain mukaiset asiat muuttuvat maksullisiksi turvapaikka-asioita lukuun ottamatta.

Yksityishenkilön vakuutusoikeudessa vireille panemat valitusasiat, jotka koskevat oikeutta etuuteen tai sen suuruutta tai takaisinperintää, säilyvät edelleen maksuttomina. Näin esimerkiksi tapaturma- ja ammattitautiasioihin tai työeläkkeisiin liittyvistä valituksista ei edelleenkään peritä hakijalta maksua.

Verotuksessa pieniä muutoksia

Vuoden 2016 tuloveroasteikon tulorajoja korotetaan noin 1,2 prosentilla. Lisäksi määräaikaisen ylimmän tuloluokan eli ns. solidaarisuusveron alarajaa alennetaan 72 300 euroon, mikä tarkoittaa asteikon kahden ylimmän tuloluokan yhdistämistä.

Työtulovähennyksen enimmäismäärää sekä kertymä- ja poistumaprosenttia korotetaan. Myös kunnallisverotuksen perusvähennyksen enimmäismäärä nousee.

Asuntovelan korkovähennyksen määrä alenee edelleen. Vuonna 2016 vähennyskelpoinen määrä on 55 prosenttia koroista.

Ylempi pääomatuloverokanta nousee ensi vuonna 33 prosentista 34 prosenttiin. Tupakkaveroa, jäteveroa sekä lämmitys-, voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden veroa korotetaan. Pieni- ja keskipäästöisten autojen autovero puolestaan pienenee.

Pienin maksuunpantava Yle-vero nousee 51 eurosta 70 euroon. Alin tuloraja, jolla veroa aletaan maksaa, on ensi vuonna noin 10 300 euroa vuodessa.

Verojen ja verovapaiden korvausten muutoksista löytyy lisää tietoa valtiovarainministeriön sivuilta.

Keskimääräinen kuntavero nousee ensi vuonna 0,04 prosenttiyksikköä. Kuntien tulo- ja kiinteistöveroprosentit löytyvät Kuntaliiton nettisivuilta.

Asuntoedun sekä ravintoedun verotusarvot nousevat vuonna 2016. Verovapaa kilometrikorvaus laskee 44:stä 43 senttiin ja osapäiväraha nousee 18:sta 19 euroon.

Työntekijän sairaus- ja työttömyysvakuutusmaksut nousevat

Vuonna 2016 palkansaajan sairausvakuutusmaksu nousee yhteensä 0,02 prosenttiyksiköllä 2,12 prosenttiin palkasta. Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,5 prosenttiyksikköä ja on ensi vuonna 1,15 prosenttia. Työntekijän työeläkevakuutusmaksut pysyvät vuoden 2015 tasolla.

Sosiaalivakuutusmaksut 2016

Palkansaajan maksut, % palkasta