Vuoden opoksi valittiin Jari Laukkanen

Vuoden 2013 opoksi on valittu Jari Laukkanen Joensuusta. Hän työskentelee opinto-ohjaajana Pataluodon koulussa. Vuoden opo -palkinto luovutettiin Laukkaselle tänään valtakunnallisilla opo-päivillä Kouvolassa.
08.02.2013 11:15
SAK
Jari Laukkanen

Valintaraadin mukaan Jari Laukkanen sopii hyvin kaikkien opinto-ohjaajien keulakuvaksi: hän on positiivinen, osaava ja auttava. Laukkanen ajaa tinkimättömästi oppilaittensa etuja ja on luonut luottamukselliset suhteet heidän huoltajiensa kanssa.

– Opon työssä olen pyrkinyt kohtaamaan jokaisen oppilaan yksilönä ja auttamaan häntä opinnoissaan ja valinnoissaan löytämään itsensä kannalta oikeat ratkaisut. Yhteiskunnan ja yksilöiden kannalta on välttämätöntä, että henkilökohtaiseen ohjaukseen varataan oppilaitoksissa riittävästi aikaa. Näin ennaltaehkäistään vääriä valintoja ja syrjäytymistä sekä osaltaan nopeutetaan opiskelijoiden siirtymistä työelämään, kommentoi ohjausta Jari Laukkanen.

Valintaraatiin teki vaikutuksen myös Jari Laukkasen aktiivinen toiminta oppilaiden opinto-ohjauksen puolesta. Hän on jo usean vuoden ajan ohjannut uusia opinto-ohjaajaopiskelijoita Joensuun, nykyisen Itä-Suomen yliopistossa. Laukkasella on ollut lisäksi useita luottamustehtäviä: hän on toiminut Pohjois-Karjalan opinto-ohjaajien hallituksen puheenjohtaja ja on tällä hetkellä Suomen opinto-ohjaajien peruskoulutoimikunnan jäsen ja Joensuun kaupungin opo-tiimin puheenjohtaja.

Vuoden opon valitsivat Suomen opinto-ohjaajat ry, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ja Taloudellinen tiedotustoimisto TAT. Palkinto jaettiin jo 22. kerran.

Valtakunnalliset opo-päivät Kouvolassa