s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Virolle tarvitaan työtapaturma…

Virolle tarvitaan työtapaturmavakuutuslaki

SAK esittää, että Suomen hallitus kääntyy Viron hallitukseen puoleen ja kiirehtii tasavertaisten pelisääntöjen luomista yhä enemmän yhdistyville työmarkkinoille. Tämä edellyttää, että Virossa on toimiva työtapaturmavakuutuslaki sekä lähetettyjä työntekijöitä koskeva lainsäädäntö normaalin EU-käytännön mukaisesti, todetaan SAK:n sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäreelle luovuttamassa kirjelmässä.

Suomessa työskentelee vuosittain toistakymmentä tuhatta virolaista työntekijää joko palkattuina suoraan suomalaisten työnantajien palvelukseen tai lähetettyinä työntekijöinä virolaisten alihankinta- tai vuokratyöyritysten palveluksessa. Palvelujen vapaa liikkuvuus, Suomen uusi ulkomaalaislaki ja rajatarkistusten poistuminen Viron EU-jäsenyyden myötä on lisännyt tuntuvasti sellaista työvoiman liikkuvuutta, johon ei enää sovelleta työlupaharkintaa.

Virolaisten työntekijöiden suoja tapaturman varalta on kuitenkin selvästi huonompi kuin suomalaisilla työntekijöillä, koska Virosta puuttuu edelleenkin ajanmukainen työtapaturmavakuutuslaki. Tämä on omiaan vääristämään myös kilpailutilannetta esimerkiksi rakennusalan aliurakoista kilpailtaessa. Suomalaistarjouksiin sisältyy tapaturmavakuutuslain mukaisia kustannuksia, joita virolaisten kilpailijoiden ei tarvitse sisällyttää tarjouksiinsa. Ero voi olla tästäkin syystä jopa seitsemän prosentin luokkaa.

Tilanne aiheuttaa ongelmia jo nyt niille virolaisille työntekijöille, jotka vammautuvat Suomessa tehtävässä työssä. SAK:n kirjelmässä todetaan, että epäkohta on korjattava mahdollisimman pian ja viimeistään ennen kuin työvoiman vapaa liikkuvuus kokonaisuudessaan toteutuu siirtymäajan päätyttyä.

• johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099
  • apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250