Viisi vinkkiä turvalliseen työmatkaan

Jokaisena talvikuukautena liikenteessä liukastuu tai loukkaantuu 11 000–19 000 ihmistä. Yleisimpiä ovat murtumat, ruhjeet ja nyrjähdykset.
05.02.2014 10:31 karhu admin
Pidä huoli, että näin pimeään aikaan jalkaisin tai pyörällä liikkuessasi olet näkyvä.

Kuinka talviliikenteeseen tulisi varautua, suunnittelija Aulikki Schrey Liikenneturvasta?

1. Selvitä säätila

Käy katsomassa Ilmatieteen laitoksen sivulta, millaista säätä luvataan liikenteeseen. Sivuilla näkee erikseen jalankulkusään.

2. Virkeänä liikkeelle

Jos liikenteeseen lähtee väsyneenä, se lisää onnettomuusriskiä.

3. Varaa aikaa ja keskity

Tärkeintä on varata riittävästi aikaa työmatkaan, ettei kiirettä pääse syntymään. Usein kiireiset tilanteet aiheuttavat hutilointia.

Liikkumisnopeus ja välimatka muihin pitää mitoittaa sään ja muun liikenteen mukaan, myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden. Oikea tilannenopeus on tärkeää etenkin, jos on pimeää, liukasta ja paljon muita liikkeellä. Silloin moni riskitekijä vaikuttaa samanaikaisesti.

Liikenteeseen pitää keskittyä. Autoilijoille käy helposti niin, että työasioita ryhdytään miettimään ja hoitamaan puhelimitse jo ajon aikana.

Ikääntyneen jalankulkijan ja pyöräilijän on syytä pysähtyä liikenteessä puhelun ajaksi.

4. Käytä heijastimia

Parhaiten autoilija havaitsee prismaheijastimen, joka pyörii vapaasti noin polven korkeudella. Silloin valonsäde heijastuu takaisin autoilijalle. Käsivarsiin voi laittaa nauhaheijastimet. Jalankulkija pitäisi näkyä sekä vasemmalta että oikealta tulevalle autoilijalle.

Pyörässä itsessään on monia heijastimia, mutta heijastinliivit lisäävät olennaisesti näkyvyyttä. Pyörässä pitää olla toimiva valo, joka näyttää valkoista valoa eteenpäin.

5. Pitävät jalkineet ja nastarenkaat

Varaudu liukkauteen pitävillä kengillä. Pohjakuviossa on oltava riittävästi urasyvyyttä, eikä pohja ei saa kovettua pakkasessa. Jos pohja kovettuu, jalkine on hyvin liukas jäällä. Jalkineissa voi käyttää liukuesteitä, tai hankkia nastakengät.

Pyörällä liikkuessa renkaissa on syytä olla nastat, mieluummin kummassakin.

Birgitta Suorsa

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Kieli

Näin tietojasi käytetään

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käytön kuvauksen mukaisesti.