Viisi vinkkiä riitojen ratkaisuun
Työpaikan riidat vievät voimia kaikilta. Pahimmassa tapauksessa pienestä erimielisyydestä paisuu koko yhteisöä kalvata riita, joka lisää stressiä ja aiheuttaa sairauslomia.
Miten riitoja voisi estää ja kuinka niitä voidaan ratkaista, työterveyspsykologi Tuula Luhtaniemi Kuusamon Terveystalosta?
1. Tunnista työroolisi
Työyhteisössä ollaan tietyssä työroolissa, ei yksityishenkilönä eikä seurustelemassa. Työyhteisössä on erilaisia rooleja, joilla on erilaisia vastuita. Tietoisuus omasta perustehtävästä auttaa keskittymään olennaiseen.
2. Puhu kunnioittavasti ja kuuntele
Puhu avoimesti, kunnioittavasti ja kuuntele, vaikka et olisi samaa mieltä. Monesti riitatilanteissa pidetään omaa näkökantaa oikeana, mutta toisellakin voi olla hyvät perustelut omalle näkökannalleen.
Savolaiset sanovat viisaasti: ”Voit sinä olla oikeassa, vaikka toinen ei väärässä olisikaan.”
3. Ota vastuu omista tunteistasi ja teoistasi
Kaikesta ei tarvitse provosoitua. Vaikka kuulisi mitä, oman itsen vallassa on se, miten reagoi. Loukkaavankin puheen voi ohittaa ja pyrkiä toimimaan asiallisesti.
Tulkintojen pohjalta toimiminen voi lisätä hankaluuksia. Kysy ja tarkista, mitä toinen tarkoitti.
4. Etsi ratkaisua
Tärkeää on etsiä ratkaisua. Ristiriitoja selvitellessä kannattaa pitää katse tulevaisuudessa, ei meneillään olevassa riidassa. Yhteistyön pitää sujua ainakin siinä määrin kuin työt vaativat.
Ratkaisemattomat ristiriidat voivat kuormittaa psyykkisesti ja sen seurauksena aiheuttaa sairauspoissaoloja ja työpaikan vaihdoksiakin.
5. Harjoita myötätuntoa ja anna anteeksi
Meiltä on paljon odotuksia itsellemme ja toisille. Ne eivät ole aina realistisia. Jos omat tai toisten toimet eivät suju odotetusti, toisinaan ratkaisun löytymistä helpottaa myötätunto ja anteeksiantaminen.
Birgitta Suorsa