Vertaistukea luottisverkostosta

Luottamusmiesten verkostoitumisen on havaittu Lahdessa olevan melkoinen tuki luottamustehtävän hoidossa. Tiedon vaihto ja vertaistuki eri alojen luottamushenkilöiden välillä on koettu tarpeelliseksi. On syntynyt toisiaan tsemppaavia pareja tai ”kummitoimintaa”.
09.06.2015 07:28 karhu admin
Lahden luottamusmieskerhon kevään viimeiseen tilaisuuteen kaikki eivät ehtineet. Kuvassa keskellä sinisessä puserossa Heikki Mäkinen, hänestä oikealle luottamusmieskerhon emäntä Göta Lampen ja oikeassa laidassa isäntä Matti Sallila.

Luottamusmieskerhon aloitteentekijöinä olivat Matti Sallila ja Göta Lampen, molemmat JHL:stä. Kuukausittaisiin tapaamisiin on talven aikana osallistunut 15−20 luottamushenkilöä eri liitoista. Tapaamiset on teemoitettu ja usein on mukana ollut joku ulkopuolinen alustaja. Mutta joka kerta on käyty läpi omia ongelmia ja vaihdettu kokemuksia.

Työpaikoilla tapahtuu koko ajan. Kuunnellessa Lahden luottiskerholaisia näyttää siltä, että työelämän murros on jokaisella työpaikalla. Kuntapuolella konsernit hajoavat ja palvelurakennetta uudistetaan. Ulkoistukset tuottavat harmia, paikallisesti yritetään sopia vaikka työnantaja pyrkii sanelemaan.

Moni luottamusmies kokee olonsa epävarmaksi. Työnantaja tuo entistä useammin neuvottelupöytään valmiin paketin, josta ei käytännössä voi neuvotella. Siinä luottamusmies tuntee itsenä avuttomaksi.

Asioiden läpikäynti luottamuksellisesti verkostossa antaa monelle tarpeellista tukea. Toisten tarinoista asioiden hoidosta saa vinkkiä ja ne kannustavat yrittämään mahdottomaltakin tuntuvissa tilanteissa.

Parannuksia pienin askelin

Metalliliittolainen Heikki Mäkinen on usealla paikkakunnalla työskentelevien asentajien pääluottamusmies. Heillä on saatu neuvoteltua pieniä erillissopimuksia asentajille tärkeistä asioista.

− Kun porukka on hajallaan usealla paikkakunnalle, niin aikaa vie jo se, että käy keskustelua asioista. Minusta on tärkeää, että kun lähden jotain työnantajalle esittämään, niin tiedän joukkojen seisovan ehdotusteni takana, Mäkinen korostaa.

− Olen myös havainnut, että kannattaa olla aloitteellinen. Kun haluamme jotain muutosta, niin pohjustan asian hyvin. Usein olen tehnyt jo valmiin sopimuspohjan.

Viimeisimpänä Mäkinen onnistui neuvottelemaan asentajille sopimuksen, jonka mukaan päivärahat ja kilometrikorvaukset tulevat verottajan mukaan eikä metallin tessin mukaan.

Mäkinen korostaa, että neuvottelujen onnistumisen takeena on se, että molemmat osapuolet antavat periksi ja molemmat saavat jotain.

Heikki Mäkinen pitää luottamusmieskerhoa tarpeellisena. Siinä saa yleiskuvan eri firmojen tilanteesta ja teemoista on ollut käytännön hyötyä. Vertaistuesta ja verkostoitumisesta on hyötyä, koska usein luottamusmies on yksin omassa roolissaan.

− Minusta tämä toiminta petraa koko ajan. Kun ollaan tultu tutuiksi, niin voidaan porukalla ryhtyä ratkaisemaan jotain ongelmaa. Lisäksi meillä on suljettu facebook-ryhmä, jossa voi vapaasti kysyä ja sieltä saa vastauksia nopeasti.

Kokemusten vaihto tärkeintä

JHL:läinen Göta Lampen, toinen luottamusmieskerhon ideoijista, on todennut asioiden jalostuvan verkoston keskusteluissa.

– On keskusteltu paikallisesta koulutuksesta, olemme jakaneet liittojemme materiaalia ja lyhemmän aikaa olleiden luottamusmiesten mentorointi on tullut kuvaan mukaan.

Lampenin mukaan kerholaiset ovat itse ehdottaneet tapaamisten alustajia. Tietoja ja ideoita on vaihdettu ja alustajista on saatu varmuutta asioihin. On ollut puhetta, että ryhmä voisi syksyllä tutustua toisten työpaikkoihin.

− Parasta on kuitenkin kokemusten jakaminen. Mikä toimii ja mikä ei. Myös uusien ja kokeneempien luottamusmiesten tiedonvaihto on tärkeää. Näin tuoreemmat luottamusmiehet saavat tukea.

Göta Lampenin mukaan verkoston toiminta on osoittautunut tarpeelliseksi. Kokoontumiset ovat vetäneet 15−20 luottamusmiestä kerrallaan, facebook-ryhmässä on 40 ja sähköpostilistalla 60 luottamusmiestä.

Aino Pietarinen