Veroalen sijaan palkansaajat arvostavat palveluja

Veroale ei ole ihmelääke työllisyyden tai kilpailukyvyn parantamiseksi, SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly painottaa Iltalehden lauantaina julkaisemassa mielipidekirjoituksessa.
13.12.2014 07:00
Lauri Lyly

Iltalehden perjantaisessa pääkirjoituksessa moitittiin SAK:n vaalitavoitteita siitä, ettei niissä vaadittu miljardien eurojen kevennyksiä palkkaveroon. Lyly muistuttaa, että työnantajille verojen alentaminen ja palvelujen leikkaaminen on aina ollut ensisijainen tavoite.

– Jättiveroalea enemmän SAK:n jäsenkenttä arvostaa kuitenkin hyvinvointipalveluja ja sosiaaliturvaa. Kun väestön ikääntyminen otetaan huomioon, on jopa vastuutonta elätellä toiveita miljardien eurojen veronkevennyksistä.

Työllisyyden ja kilpailukyvyn parantamiseksi tarvitaan Lylyn mukaan laaja tuloratkaisu, investointeja kasvun tueksi ja rakenneuudistuksia. SAK:n tavoitteena on huolehtia pienipalkkaisten ostovoimasta myös verotuksella.

– Mahdolliset veronkevennykset tulee kohdistaa pienipalkkaisille sen sijaan, että miljardeja roiskitaan joka suuntaan, Lyly korostaa.

Iltalehden pääkirjoituksessa sivuttiin myös SAK:n johtajien palkankorotuksia. Johtajien määrä vähenee SAK:ssa ensi vuoden alusta kuudesta neljään. Kun työt jaetaan uudelleen, vastuut lisääntyvät. Toimenkuvien laajentuessa palkkoja tarkistettiin kymmenellä prosentilla. Puheenjohtajan palkkaa ei korotettu.