Venäjän ay-johtaja vaatii Valko-Venäjää perumaan pakkotyömääräyksen

Valko-Venäjän on peruttava määräys, joka antaa puuteollisuuden työnantajille oikeuden estää työntekijöitä siirtymästä eläkkeelle. Näin esittää Venäjän suurimman ammatillisen keskusjärjestön puheenjohtaja Mikhail Shmakov Valko-Venäjän presidentille Aljaksandr Lukašenkalle osoittamassaan viestissä.
07.01.2013 15:42
Mikhail Shmakov

Yritys voi periä vastoin työnantajan tahtoa eläkkeelle siirtyneeltä työntekijältä takaisin hänelle maksetut bonukset. Määräyksen tarkoituksena on varmistaa, että vuosina 2013–2014 tuotantoprosessejaan nykyaikaistavien yritysten käytössä on tarvittavaa työvoimaa.

– Määräys pakottaa ihmiset työhön, vaikka ihmiskunta on aikoja sitten lopettanut orjuuden, Shmakov toteaa viestissään. Hän muistuttaa, että työn teettäminen pakolla on tehotonta ja että Kansainvälinen työjärjestö ILO arvosteli taannoin ankarasti samantapaisesti pakkotyötä teetättänyttä Burman johtoa.

Valko-Venäjän pakkotyömääräyksestä ja Shmakovin viestistä raportoi viime vuoden lopulla ihmisoikeusjärjestö Charta'97.